Werners, V. (2008) Ontwikkeling en validering van een instrument om bij medisch specialisten de transfer van geleerde didactische vaardigheden naar de werkplek in kaart te brengen. thesis, Other studies (UMCG).
Text
scriptie_V._Werners.pdf Download (805kB) |
Abstract
Inleiding Het UMCG ontwikkelde de afgelopen jaren trainingen voor medisch specialisten met een opleidingstaak, het zogenaamde ‘Teach the Teacher’ programma. Het is de taak van dit programma, naast de door de beroepsverenigingen vastgestelde inhoudelijke doelen, te zorgen voor voldoende competenties bij specialisten om hun opleidingstaak naar behoren te kunnen uitvoeren. Uit de cursusevaluaties blijkt dat de deelnemers zeer tevreden zijn over de cursussen. Onduidelijk is echter in welke mate specialisten het geleerde toepassen in hun dagelijkse (opleidings)praktijk. Onderzoeksvraag Is het mogelijk om een valide en betrouwbaar instrument te ontwikkelen, gericht op het meten van de door de medisch specialist geleerde vaardigheden in module (1) van het ‘Teach the Teacher’ programma? Onderzoeksmethode Vaststellen van de inhoudsvaliditeit van het instrument door observaties tijdens de training en beoordeling van de opgestelde items . Uitvoering van een factoranalyse met Varimax rotatie om de constructvaliditeit te bepalen. Correlaties berekenen tussen de schalen van het instrument. In eerste instantie gegevens verzamelen onder aios van medisch specialisten die hadden deelgenomen aan module (1) van het programma (n=6). In een later stadium besloten om, vanwege de lage respons bij de eerste vorm van dataverzameling, ook vragenlijsten laten invullen door aios binnen het UMCG (n=38). Uitvoering van een betrouwbaarheidsanalyse via Cronbach’s alpha. Resultaten Op basis van het conceptueel kader zijn er geen volledige instrumenten geschikt die het effect van het ‘Teach the Teacher’ programma module (1) kunnen meten. De factoranalyse onderscheidt acht factoren. De correlatieanalyse kan geeft aan dat alle subschalen positief met elkaar samenhangen. Het berekenen van Cronbach’s alpha leverde binnen alle schalen een score op hoger dan 0,83. Belangrijkste punten uit de Discussie en Aanbevelingen • In de analyse werd voor de missende waarden gebruik gemaakt van een schatting. Bij deze waarden werd het gemiddelde op het item ingevuld. Bij een factoranalyse mag men eigenlijk geen gebruik maken van geïmputeerde data, daarom is het van belang om hier bij het lezen van de conclusies rekening te houden. • De steekproef was klein: 44 beantwoorde enquêtes. Hiervan vielen uiteindelijk nog vier respondenten af die veel missende waarden vertoonden. Ondanks dat er van te voren rekening werd gehouden met de ‘validiteitsbedreiger’: non-respons, was het responspercentage toch teleurstellend. • In dit onderzoek werden alleen de inhouds- en constructvaliditeit bepaald. In volgend onderzoek moet men gelijk in het beginstadium een nulmeting verrichten, zodat men op een later tijdstip de criteriumvaliditeit kan bepalen. • De onderzoeker is van mening dat, ondanks het feit dat er betrouwbare- en valide metingen zijn bereikt, men voorzichtig met de resultaten moet omspringen. Met het oog op de missende waarden en de geïmputeerde data dient de lezer zich bewust te zijn van het gebruik van schattingen. Conclusie Het is gelukt om een basisinstrument te ontwikkelen voor het meten van het effect van het ‘Teach the Teacher’ programma module (1). Onderzoeker spreekt expliciet over een basisinstrument, omdat nog niet aan alle eisen van validiteit is voldaan, er moet bijvoorbeeld nog nader onderzoek volgen naar de predictieve validiteit.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Zwierstra, prof. dr. R.P. and Boendermaker, dr. P.M. |
Supervisor name: | Maslowski, dr. R. and Doolaard, dr. S. |
Faculty: | Behavioural and Social Sciences |
Keywords: | betrouwbaarheid, validiteit, meetinstrument, Vaardigheden, Medisch Specialist |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:48 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:48 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/933 |
Actions (login required)
View Item |