Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Hoe verschillen co-schappen in ziekenhuizen die verschillen?

Brockmöller, A.E.E. (2009) Hoe verschillen co-schappen in ziekenhuizen die verschillen? thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Brockmller2009vierkant.pdf

Download (4MB)

Abstract

Inleiding In Nederland is er steeds meer behoefte aan artsen. Door de vergrijzing, de bevolkingsgroei en de relatieve toename van het aantal vrouwelijke huisartsen en specialisten die parttime willen werken, is er behoefte aan een kwart meer artsen in 2025. Als reactie is het aantal toelatingen voor de opleiding tot basisarts verhoogd van 250 naar 410 eerstejaars geneeskundestudenten. Het aantal co-assistenten die co-schappen lopen, is hierdoor ook toegenomen. Om die reden worden ook kleinere ziekenhuizen meer bij de co-schappen betrokken. De vraag is in hoeverre de ziekenhuizen van invloed zijn op de co-schappen, oftewel: de positieve en negatieve invloed van de organisatie van een ziekenhuis op het werkgerelateerd leren binnen co-schappen. Methode Er zijn kwalitatieve interviews gehouden onder negentien medisch specialisten en zes senior co-assistenten. De medisch specialisten bestaan uit chirurgen, gynaecologen en kinderartsen uit het Universitair Medisch Centrum Groningen, Medisch Centrum Leeuwarden, Nij Smellinghe Drachten en De Tjongerschans Heerenveen. De senior co-assistenten lopen hun co-schappen in de laatste drie (Friese) ziekenhuizen. De data zijn vervolgens geordend en inzichtelijk gemaakt met behulp van een kwalitatief analyseprogramma (Atlas-ti). Resultaten De co-schappen verschillen op vier niveau’s van werkgerelateerd leren. Bij leervermogen vallen de vaardigheden binnen de eisen en verwachtingen van de medisch specialisten in de vier ziekenhuizen. Het oordeel over de kennis is in tegenstelling tot de competenties uitgesproken negatief. De leerbereidheid wordt beïnvloed door de aanwezigheid van AIOS: de afstand tot de medisch specialist wordt vergroot. De keuze voor een ziekenhuis ligt aan twee factoren: de ligging en de identiteit van de organisatie. Bij het leeraanbod wordt de arbeidstaak op verschillende manieren beïnvloed. De aanwezigheid van AIOS in het UMCG en MCL speelt een belangrijke rol doordat de taakinhoud en moeilijkheid van de taak wordt beperkt. Ook bepaalt de doelstelling van een ziekenhuis (topklinisch versus basiszorg) de ziektebeelden.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Keijer, drs. K.W. Ontwikkeling&Overdracht
Supervisor name: Mulder, dr. H. Sociologie
Faculty: Medical Sciences
Keywords: Werk-leer trajecten, Medisch Onderwijs, Geneeskunde
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:05
Last Modified: 25 Jun 2020 11:05
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2466

Actions (login required)

View Item View Item