Kelder, Irene (2014) De computer in het medische consult. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Abstract_Scriptie_Irene_Kelder10-8.doc Download (46kB) |
Abstract
Dit onderzoek is gericht op consulten van orthopeden in opleiding van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Op een bepaald moment in het consult wordt er door zowel de specialist als de patiënt naar het computerscherm gekeken. Tijdens dit moment van ‘gezamenlijk kijken’ wordt de röntgenfoto van bijvoorbeeld een knie of voet bekeken. De specialist en de patiënt hebben dan allebei expliciet en zichtbaar interactioneel toegang tot de computer. Naast verbale communicatie, speelt ook non-verbale communicatie tijdens het ‘gezamenlijk kijken’ een grote rol. Het is namelijk belangrijk dat de patiënt zich oriënteert op de computer en ziet welke activiteiten er worden gerealiseerd door de specialist. Ook is het belangrijk dat de specialist weet dat zijn handelingen in acht worden genomen. Dit wordt allemaal mogelijk op het moment dat er een ecological huddle is ontstaan: een wederzijdse betrokkenheid richting elkaar of richting een object. Een ecological huddle wordt gebouwd en in stand gehouden door de acties die de deelnemers hierbinnen creëren. In dit onderzoek wordt uitgegaan van het principe dat er een ecological huddle bestaat op het moment van ‘gezamenlijk kijken’. Hoe dit moment wordt geconstrueerd, wordt in dit onderzoek beschreven. Daarbij wordt ook ingegaan op hoe dit moment in verband staat met de fasen van een arts-patiënt gesprek. Uit video-opnames van de medische gesprekken zijn alle momenten waarop de specialist en de patiënt samen naar het scherm kijken, vastgelegd in een datacollectie. Omdat met dit onderzoek ook het non-verbale aspect van het gesprek wordt meegenomen, zijn naast transcripten ook videofragmenten geanalyseerd. De analyse is gedaan in de vorm van een kwalitatief conversatieanalytisch onderzoek. Op verschillende verbale en non-verbale manieren laten de specialist en de patiënt zien dat de ecological huddle wordt gerealiseerd, in stand wordt gehouden en wordt afgesloten. Het ‘gezamenlijk kijken’ vindt plaats tijdens de diagnosefase en aan de hand van de foto wordt toegewerkt naar het behandelplan. Er wordt vaak met behulp van deiktische woorden naar de foto verwezen. Zonder de foto zouden deze woorden niet relevant zijn en zou er geen betekenis aan kunnen worden gegeven. Door de samengebrachte verbale en non-verbale acties worden ze echter wel relevant. Doordat er een ecological huddle bestaat, worden de gebaren van de specialist en de patiënt ook daadwerkelijk in acht genomen. Vervolgonderzoek kan zich richten op andere momenten waarop de computer van belang is. Hierbij kan gedacht worden aan momenten waarop de computer wordt gebruikt als bron van informatie of wanneer die wordt gebruikt voor het vastleggen van informatie. Het is interessant om te onderzoeken hoe artsen dan schipperen tussen de aandacht voor de patiënt en de ‘aandacht’ voor de computer of hoe patiënten inzicht krijgen in wat er op het scherm is te zien zonder dat ze expliciet interactioneel toegang hebben tot de computer.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Pols, dr. J. |
Supervisor name: | Huiskes, dr. M. |
Faculty: | Behavioural and Social Sciences |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 11:02 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 11:02 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2203 |
Actions (login required)
View Item |