Eck, N. van (Nienke) and Mulder, P. (Paula) (2012) Een brus van een ziek kind in de klas, wat nu? Optimalisering van het boekje "Zorgen over, zorgen voor... Broers en zussen van een kind meteen chronische of langdurige ziekte op school". thesis, Other studies (UMCG).
Text
2012_Van_Eck__Mulder_scriptie.pdf Download (292kB) |
Abstract
Het onderzoek is uitgevoerd binnen Universitair Medisch Centrum Groningen. Dit is één van de grootste ziekenhui-zen in Nederland, waar 10.000 mensen werken. De drie kerntaken van het UMCG zijn gezondheidszorg, onderwijs en onderzoek. Ook wordt gezorgd voor onderwijs aan langdurig of chronisch zieke kinderen en de begeleiding van de scholen van deze kinderen. Dit wordt gedaan door consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen van de Educatieve Voorziening (EV). De consulenten, coördinatoren en de hoofden van de Educatieve Voorzieningen in Nederland vormen samen het landelijke netwerk Ziezon (Ziek Zijn & Onderwijs). De afdeling EV schreef voor leraren het boekje “Zorgen over, Zorgen voor… Broers en zussen van een kind met een chronische of langdurige ziekte op school”. Zij willen een optimaal gebruikersgemak verkrijgen. Daarmee moet het boekje (nog verder) aansluiten bij de wensen/hulpvragen van de leraren, zodat de brus op een passende manier geholpen kan worden. De onderzoeksvraag luidt: “Hoe kan de afdeling Educatieve Voorzieningen van het UMCG het boekje ‘Zorgen over, Zorgen voor … ‘ verder verbeteren?” Om ons beter te kunnen verdiepen in het leven van een brus, hebben we allereerst onderzoek gedaan naar be-staande informatiebronnen. Door deze bronnen is duidelijk geworden hoe een brus zich kan voelen en wat de beschik-bare hulpbronnen zijn op dit moment. Om antwoord te krijgen op de onderzoeksvraag, hebben we naast de infor-matiebronnen interviews en enquêtes gehouden. Op basis van de interviews en de literatuur is de enquête opgesteld. Deze enquête is verstuurd aan 50 gebruikers. 23 respon-denten hebben de enquête ingevuld, dit is een respons van 53,5%. Gebruikers hebben grote waardering voor het boekje. Dit blijkt uit het gemiddelde rapport cijfer dat werd gegeven, namelijk een 7,7. Hoofdstuk twee over brussen van chronisch zieke kinderen op school kreeg de hoogste waar-dering en van hoofdstuk drie over de eerste aanpak wordt het meest intensief gebruik gemaakt. De manier van ge-bruiken is vooral als naslagwerk en ter ondersteuning bij voorlichting. De overzichtelijkheid en duidelijkheid van het boekje werd als het sterkste punt be-schouwd. Het grootste verbeterpunt dat naar voren kwam, was dat er meer informatie verwacht werd over de reacties bij verschillende leeftijden. De afdeling EV kan het boekje optimaliseren door de gege-ven verbeterpunten aan te passen. De aanbevelingen heb-ben betrekking op het controleren van het boekje op taal- en schrijffouten en de vormgeving, praktische tips, doel-groepen waar het boekje betrekking op heeft en de toe-voegingen van extra informatie.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Bakker, G. (Ria) and Pols, dr. J. (Jan) |
Supervisor name: | Caro, J. |
Faculty: | Hanze University Groningen |
Institute: | Academie voor Sociale Studies |
Keywords: | Educatieve Ondersteuning, Onderwijs, Ziekenhuizen, Kinderen |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 11:01 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 11:01 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2121 |
Actions (login required)
View Item |