Meulen, Wieger (2008) Onderzoek naar het gebruik van selectietechnieken bij het selecteren van kandidaat-opleiders voor de huisartsopleiding Groningen. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Scriptie_Wieger_van_der_Meulen.pdf Download (539kB) |
Abstract
Inleiding Tijdens de selectieprocedure voor huisartsopleiders voor de huisartsopleiding Groningen, brengt men de competenties van kandidaten zo goed mogelijk in kaart. De procedure en de subjectieve interpretatie daarbij staan echter ter discussie. De procedure is niet gestructureerd, sterk afhankelijk van de personen die selecteren en zeer informeel. Door het ontbreken van heldere indicatoren is het onderling vergelijken van kandidaten moeilijk en het toelaten/afwijzen van kandidaten voor het opleiderschap ook. Om deze problemen in de toekomst te vermijden, wil de huisartsopleiding Groningen antwoord op de vraag: welke selectie-instrumenten heeft de opleiding nodig om te bepalen of een kandidaat beschikt over de gewenste competenties? Onderzoeksvragen 1. Over welke competenties moet een startende huisartsopleider beschikken? 2. In hoeverre brengt de huidige procedure de vereiste competenties in beeld? 3. Welke selectie-instrumenten kunnen worden gebruikt om het huidige selectieproces te verbeteren? Methode De huidige procedure is in kaart gebracht met bestaande schriftelijke informatie en mondelinge interviews met vier nauw betrokken stafleden. In de interviews is ook vastgesteld welke competenties in het bijzonder belangrijk worden geacht. Validiteit, betrouwbaarheid en voorspellende waarde van de ingezette selectiemethoden (waaronder een introductiecursus van twee dagen die ook de vorm van een assessment heeft) zijn beoordeeld. Resultaten Er is een zorgvuldig gedocumenteerde competentiebeschrijving voor de huisartsopleider, die lastig naar de praktijk te vertalen blijkt te zijn. De huidige selectieprocedure kan op diverse punten worden verbeterd. Conclusies en beschouwing Selectiecriteria kunnen zowel voor kandidaten als voor betrokken stafleden duidelijker worden gemaakt. Bovendien kunnen de instructies voor de stafleden worden verbeterd. Naast aanscherping van de bestaande methoden, kan de procedure worden uitgebreid met nieuwe selectie-instrumenten. Tenslotte is een proeftijd als opleider een reële optie. Er is een advies uitgebracht ter verbetering van de reeds gebruikte technieken en methoden en ten aanzien van aanvullende instrumenten. Het advies wordt ondersteund door een implementatieplan.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Eijk, drs. R. van der |
Supervisor name: | Rijsten, P. and Peelen, A. |
Faculty: | Hanze University Groningen |
Institute: | Instituut voor Bedrijfskunde |
Keywords: | Huisartsopleiding, Huisartsopleider, Selectieprocedure |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:56 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:56 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1698 |
Actions (login required)
View Item |