Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Hospitality en Beatrixoord: de sleutel tot succes!

Vrielink, J. (Jos) (2013) Hospitality en Beatrixoord: de sleutel tot succes! thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Vrielink_Jos_scriptie_2013.pdf

Download (2MB)

Abstract

Inleiding Het Centrum voor Revalidatie (CvR), locatie Beatrixoord, werkt momenteel aan het moderniseren van de locatie en wil daarbij een toekomstbestendige benadering van haar medewerkers, patiënten en bezoekers realiseren (verder ‘bezoekers’). Bij de actuele benadering van bezoekers speelt het begrip hospitality een centrale rol. Hospitality brengt drie aandachtsgebieden samen met gastvrijheid en gastgerichtheid: gedrag, omgeving en proces. De modernisering leidt daardoor tot de vraag: wat betekent hospitality voor het producten- en dienstenaanbod Beatrixoord? Methode Intern (interviews, enquêtes, observaties, etc.) en extern onderzoek (waaronder benchmarking). Resultaten Beatrixoord is een zorgaanbieder van kwalitatief goede zorg en heeft veel tevreden gebruikers (medewerkers, patiënten en bezoekers). Desondanks heeft Beatrixoord een verouderde uitstraling en is modernisering van het gebouw gewenst. Andere aspecten waar Beatrixoord aan moet werken zijn: verbetering van de parkeerfaciliteiten, verbetering van het binnenklimaat, privacy- en rookbeleid, stabiliseren van de bedrijfscultuur, het aanmoedigen van gastvrijheid en tenslotte een complete ‘make over’ voor de centrale ontvangsthal. Aanbevelingen Vanuit de drie aandachtsgebieden voor hospitality, namelijk omgeving, proces en gedrag zijn adviezen geformuleerd. Daarnaast zijn adviezen gegeven voor de centrale ontvangsthal. Omgeving - Een transparante en open omgeving creëren om zodoende de buitenwereld binnen te brengen. - Verbeteren van het binnenklimaat, zodat per medewerker het klimaat en de akoestiek per werkplek ingesteld kunnen worden. - Meer rookabri’s te plaatsen. - Meer computer (flex)plekken, informatie op LED schermen en stimuleren van Wifi gebruik. Proces - Opknappen en uitbreiden van de parkeerfaciliteiten. - Stimuleren en uitbreiden van de huidige MVO activiteiten. - Meer stagiaires en leerlingen (MBO, HBO) inzetten en begeleiden. Gedrag - Rust brengen in de bedrijfscultuur en onzekerheden wegnemen. - Een gastvrijheidstraject opzetten waarbij medewerkers worden benoemd als ambassadeur voor de gastvrijheid. De centrale ontvangsthal Voor de ontvangsthal wordt geadviseerd om meer openheid en ruimte te creëren, waarbij de privacy van gebruikers wel wordt gewaarborgd. Realiseer een loungehoek, leestafel, uitgebreide wachtruimte, koffiecorner, winkel, een patiëntenbalie, toiletvoorzieningen voor heren en dames en een directe verbinding met het Tuincafé. De aanbevelingen vormen een samenhangend geheel. Weglaten van bepaalde delen uit het advies heeft mogelijk als consequentie dat gebruikers een lager niveau ervaren van de gastgerichtheid en gastvrijheid op Beatrixoord.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Hillebrand, mw. M.G.A. (Monique) and Bakker, mw. H.
Supervisor name: Wijnja, ir. J.G.
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Instituut voor Facility Management
Keywords: Gastvrijheid, intake, patientenzorg, Centrum voor revalidatie, UMCG, Veranderingstraject, Hospitality
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:05
Last Modified: 25 Jun 2020 11:05
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2482

Actions (login required)

View Item View Item