Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

‚Even geduld A.U.B….‛ Patiëntenlogistiek polikliniek sector Oncologie

Bouterse, Tim and Joostens, Hermen (2009) ‚Even geduld A.U.B….‛ Patiëntenlogistiek polikliniek sector Oncologie. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
JoostensBouterse2009vierkant.pdf

Download (4MB)

Abstract

Dit adviesrapport is geschreven in opdracht van de sector Oncologie. Uit onderzoeken naar patiënttevredenheid blijkt dat er binnen deze sector ontevredenheid is over de verloop van de planning. Op basis van dit gegeven is het onderzoek uitgevoerd naar de patiëntenlogistiek binnen de sector Oncologie. Doel Het onderzoek heeft als doel het optimaliseren van het patiëntenlogistieke poliklinische proces ten behoeve van de klanttevredenheid in de sector Oncologie. Deze geoptimaliseerde processen worden meegenomen naar het nieuw op te zetten AOC. De vijf betrokken poliklinische processen betreffen Hematologie (IHMP), Longoncologie (ILOP), Interne Algemene Oncologie (IAOP), Hoofd-Hals Oncologie (HHO) en Klinische Oncologische Genetica (KGAP). Naast het spreken met betrokken artsen en medewerkers is besloten om metingen in de processen uit te voeren waarbij de doorlooptijden inzichtelijk werden gemaakt. Bij IAOP en HHO zijn geen metingen verricht. Bij IAOP werd er vanuit de afdeling aangegeven dat men dit voor de patiënten niet wensten. Het proces van de HHO is vooraf geobserveerd en is een overzichtelijk proces. De aantallen metingen bij KGAP zijn niet representatief, wel geven de observaties voldoende informatie. Conclusies - Het proces van KGAP proces verloopt zonder grote variatie in behandelduur en wachttijden. -Het proces van de HHO verloopt zonder grote variatie in behandelduur en wachttijden. Echter is er qua ligging een grote verandering, dit zorgt voor langere looptijd naar het AOC. - Patiënten IHMP en ILOP melden zich later dan de opgegeven tijd in he ziekenhuis. -De spreekuren van de artsen kennen grote uitlopen en verkortingen op de ingeplande tijd. Dit bewijst dat de vooraf ingeplande tijdsduur van de bezoeken niet representatief zijn voor de werkelijkheid. -De patiënten van de IHMP worden in 51% en bij ILOP in 67% van de gevallen niet binnen 15 minuten na de afgesproken tijd opgeroepen. Dit staat haaks op de kwaliteitscriteria van het UMCG. - In IHMP behandelt 18% langer dan van tevoren wordt aangegeven, bij ILOP is dit 46%. - Het aantal patiënten wat in een lopende week nog wordt ingeboekt is hoog. Gemiddeld is dit 17% . - Het blijkt dat het aantal dubbelboekingen in de planning varieert van 7% tot 14%. Aanbevelingen -Artsen moeten hun telefonische bereikbaarheid clusteren zodat men tijdens consulten niet wordt gestoord. -In de planning dient meer rekening te worden gehouden met de behandelduur van het soort patiënt (N/C/B/G). -De patiënt moet zich direct bij de prikpoli kunnen melden om te laten bloedprikken. -Aan de zorgadministratie t.b.v. de planning verschillende bevoegdheidsniveaus toekennen. -Uit hoofde van functie is het verstandig een hoofd zorgadministratie/manager aan te stellen. -Een blokkade in het midden van de planning om de uitloop op te vangen. - De patiënt moet in de brief beter ingelicht worden over afspraken, invloeden op reistijd en uitlopen. -Van te voren moet in de planning staan wanneer een AIOS of nurse practitioner patiënten kan zien. -De planning beter verspreid worden over de week om piekmomenten kleiner te maken. - Duidelijk inzicht in capaciteit is nodig, hiervoor moeten - Gratis aanbieden van voorzieningen voor koffie, thee etc. -Voorziening voor patiënten die zich terug willen trekken wegens medisch of psychische redenen. -Voor HHO patiënten moet tijdens het MDS capaciteit voor de ‚UMCG-taxi‛ beschikbaar zijn. Tot slot Deze onderzoeksresultaten zijn aanleiding voor het instellen van een flexibelere planning waarbij er op basis van patiëntgegevens en artsinformatie een reële tijdsduur voor een polikliniekbezoek ingepland moet worden. Daarnaast moet het poliklinische proces op managementniveau sturing krijgen waardoor tactisch en strategisch managementbeleid kan worden opgezet en geborgd. Om in de toekomst in sector Oncologie continu te blijven verbeteren is een kwaliteitssysteem noodzakelijk.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Huijer D.P. and Technische Bedrijfskunde and Hanzehogeschool Groningen
Faculty: Medical Sciences
Institute: Instituut voor Bedrijfskunde
Keywords: Ziekenhuizen, Poliklinische zorg, Patiëntenlogistiek
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:48
Last Modified: 25 Jun 2020 10:48
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/970

Actions (login required)

View Item View Item