Drok, Janneke and Marsman, Rian (2008) De verpleegkundige in gesprek: Een etnografische benadering van een medische setting. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Scriptie_Drok-Marsman.pdf Download (8MB) |
Abstract
Inleiding Communicatie speelt een essentiële rol bij patiënttevredenheid. Om communicatie te kunnen verbeteren, moet duidelijk zijn welke communicatieve situaties er zijn en wat de kenmerken daarvan zijn. Dit onderzoek heeft als doel om een beschrijving te geven van de communicatieve situaties binnen de afdeling Oncologie/Cardiologie van de Beatrix Kinderkliniek. De centrale vraag is: Hoe kunnen communicatieve situaties van regie- en seniorverpleegkundigen van de Beatrix Kinderkliniek van het UMCG worden beschreven? Er zijn twee deelvragen: 1. welke communicatieve situaties zijn te onderscheiden en 2. welke patronen kenmerken die communicatie? Methode Beschrijvend kwalitatief onderzoek: etnografische benadering met observaties en analyse. Observatieschema volgens Speaking-model: Setting & scène; Participants; Ends; Act sequence; Key; Instrumentalities; Norms for interaction & interpretation; Genre. Resultaten In het werk van regie- en seniorverpleegkundigen zijn zeven speech events te onderscheiden, communicatieve situaties die overeenkomen qua doelen, deelnemers en overige acties zoals normen en handelingsopeenvolging: verpleegkundige overdracht, ‘overleg’, papieren visite, weekevaluatie, multidisciplinair overleg, psychosociaal overleg en individuele patiëntencontacten. Het patroon van de meeste speech events bestaat uit vraag/antwoordsequenties. Wie de sequentie initieert, hangt af van het type speech event; bij de verpleegkundige overdracht initieert bijvoorbeeld de verpleegkundige uit de afgelopen dienst, bij de visite de arts-assistent. Voor de positie van de verpleegkundige zijn de deelnemers aan het speech event van belang. Meestal heeft de verpleegkundige een dominante rol bij het verstrekken van probleemgerelateerde informatie over patiënten, adviezen of instructies. Wanneer artsen betrokken zijn bij speech events - tijdens visite, multidisciplinair overleg en psychosociaal overleg – stelt verpleegkundige zich ondergeschikt op aan hun deskundigheid. Het blijkt dat schriftelijke documenten die als uitgangspunt voor veel speech events dienen, niet altijd optimaal te functioneren. Dwars door de speech events heen spelen twee algemene communicatieve aspecten: (1) bejegening van collega’s, patiënten en ouders en (2) een afwisseling van serieus naar minder serieus taalgebruik. Bij dit laatste is de regieverpleegkundige vaak degene is die de serieuze toon weer oppakt. Conclusie Met het onderzoek is een deel van de communicatieve situaties van zorgverleners in detail in kaart gebracht. Het biedt nu al handvatten voor verbetertrajecten, maar vervolgonderzoek is nodig om het beeld verder te completeren.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Geerts, dr. E.A.H.M. |
Supervisor name: | Berenst, dr. J. |
Faculty: | Arts |
Keywords: | Verpleging, Communicatie, Patienten, Patienttevredenheid |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:38 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:38 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/9 |
Actions (login required)
View Item |