Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Adviesrapport Academische Huisartsenpraktijk Groningen; een onderzoek naar de klantbehoefte van de website

Noorda, K. (Karen) and Hoekzema, N. (Niek) (2012) Adviesrapport Academische Huisartsenpraktijk Groningen; een onderzoek naar de klantbehoefte van de website. thesis, Other studies (UMCG).

Full text available on request.

Abstract

Inleiding De Academische Huisartsenpraktijk Groningen (AHG) beschikt sinds begin 2012 over een nieuwe website. Aansluitend daarop wil de AHG graag weten wat de patiënt verwacht van een website van een huisartsenpraktijk. Wat zijn de behoeftes van de patiënten en hoe zorg je er voor dat meer mensen gebruik maken van de website? De hoofdvraag van dit onderzoek was dan ook: Welke aanpassingen aan de functionaliteiten van de website van de AHG zijn nodig om te kunnen voldoen aan de wensen van de patiënten en de eisen van zorgverzekeraars? Methode Om een goede analyse te maken werd een enquête gehouden onder de patiënten van de AHG. Er werd een marktverkenning gedaan, met een vergelijking van websites van andere huisartsenpraktijken via een checklist. Daarnaast werden interviews afgenomen met de medewerkers van de AHG. Resultaten en Conclusies Bij de marktverkenning komt de website van de AHG qua volledigheid goed naar voren. In het kader van het onderzoek naar zorgverzekeraars is er maar één punt van de BBP-Plus module die van toepassing is in deze adviesrapportage. De module geeft aan dat er een optie ligt om gedurende minstens één jaar op de website de mogelijkheid te bieden voor het online maken van een afspraak, waarbij men dit actief moet promoten bij de patiënt . Uit de enquête blijkt dat de patiënt het meest behoefte aan: - online afspraak maken; - online invullen van herhaalreceptuur; - duidelijke beltijden voor het maken van afspraken en de uitslag van een onderzoek; - kunnen zien welke dagen de huisarts aanwezig is, en wanneer er artsen op vakantie zijn; - openingstijden en telefoonnummers gemakkelijk te vinden op de website. Aanbevelingen De belangrijkste aanpassingen die de AHG moet maken betreffen: - contactinformatie op de homepage; - beltijden op de website; - online een afspraak kunnen maken met de huisarts, indien mogelijk volgens de richtlijnen van de BBP-Plus module; - informatie over aandoeningen, klachten en behandelingen op de website.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Breed, dr. A.S.P.M.
Supervisor name: Peper, W. and Liefers, J.
Faculty: Hanze University Groningen
Keywords: Huisartspraktijken, Arts-patient communicatie, Internet, Website
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:39
Last Modified: 25 Jun 2020 10:39
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/79

Actions (login required)

View Item View Item