Tjong-A-Sie, Veronique (2007) De invloed van flankerend onderwijs op leren consultvoeren. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Scriptie_V._Tjong-A-Sie.pdf Download (704kB) |
Abstract
Inleiding Een kenmerk van de huisartsopleiding is dat zij een duaal karakter heeft: zij bestaat uit ‘werken’ en ‘leren’. Deze beide elementen staan tijdens de opleiding steeds in wisselwerking met elkaar en zijn op elkaar afgestemd. Centraal staat de huisarts in opleiding, geplaatst in de opleidingspraktijk, waar het werken ten dienste van het leren komt. De opgedane werkervaringen worden gevolgd door kritische reflectie op deze ervaringen. Met haar afstudeeronderzoek schetste Anke-Marijn Meijerink (Meijerink, 2005) een ruw model voor de manier waarop huisartsen consulten leren en hoe het werken in de huisartsenpraktijk en het flankerend onderwijsaanbod daaraan bijdragen. Verder onderzoek moet het model verder detailleren en de vraag beantwoorden welke bijdragen werk en onderwijs eigenlijk hebben. Probleemstelling De vraagstelling die centraal staat in dit onderzoek is: op welke manier beïnvloedt het flankerend onderwijs het leren consultvoeren van huisartsen in opleiding? Het doel van het onderzoek is het leerproces van artsassistenten in opleiding tot specialist (AIOS), in dit geval AIOS huisartsgeneeskunde in opleiding, verder te expliciteren en de invloed op leren consultvoeren van didactische werkvormen tijdens de terugkomdagen in kaart te brengen. Met een beter inzicht in de ondersteuning die het flankerend onderwijs biedt, is het mogelijk de groepsbegeleiders bewust te maken van hun eigen inbreng in het onderwijsproces en kunnen aanbevelingen gedaan worden voor het onderwijsprogramma. Methode Beschrijvend en explorerend onderzoek met behulp van gedragsobservatie en semi-gestructureerde interviews. De gedragsobservaties richten zich op het onderwijsprogramma tijdens terugkomdagen. De semi-gestructureerde interviews richten zich op de ervaringen van AIOS huisartsgeneesunde tijdens de didactische werkvormen. De observatie-aantekeningen en interviews zijn uitgetypt en gecodeerd. Er is gebruik gemaakt van het software programma ATLAS.ti. Resultaten Uit de observaties is naar voren gekomen welke didactische werkvormen aangeboden worden tijdens de terugkomdagen en hoe deze verlopen. Uit de interviews is gebleken dat de aios huisartsgeneeskunde de didactische werkvormen videobeelden bekijken, spuien en trainingen met acteurs als stimulerend ervaren voor het leren consultvoeren. Daarnaast maken ze tijdens de didactische werkvormen gebruik van theoretische modellen of schema’s ter ondersteuning. Behalve dat de didactische werkvormen zelf als stimulerend worden ervaren, wordt ook de feedback dat gegeven wordt door collega aios en groepsbegeleiders als stimulerend ervaren voor het leren consultvoeren. Conclusie De genoemde stimulerende didactische werkvormen zijn gekoppeld aan de theorie van Collins; Cognitive apprenticeship (1991). Gebleken is dat de stimulerende didactische werkvormen gebruik maken van vijf van de zes leermethoden van Collins. De manier waarop aios huisartsgeneeskunde gebruik maken van het aanbod van didactische werkvormen is te beschrijven met de theorie van Collins; Cognitive apprenticeship (1991). De stimulerende didactische werkvormen stimuleren het leren consultvoeren door gebruik te maken van vijf van de zes leermethoden die Collins beschrijft. De zesde leermethode komt tijdens de terugkomdagen niet voor, maar wel tijdens de leer werk periode. Dit is echter een aspect waar dit onderzoek niet op is gericht.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Pols, dr. J. |
Supervisor name: | Linden, J. van der and Zeelen, dr. J.J.M. |
Faculty: | Behavioural and Social Sciences |
Keywords: | praktijkgericht onderwijs, Huisartsopleiding, Eerstelijnsgezondheidszorg, Didactiek |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:46 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:46 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/764 |
Actions (login required)
View Item |