Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Herkennen van talent

Vandenberg, Zafanya (2008) Herkennen van talent. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Vandenberg2008vierkant.pdf

Download (2MB)

Abstract

Inleiding Het UMCG biedt afstudeermogelijkheden aan studenten van verschillende studierichtingen. Voor de student is dit interessant, maar ook voor het UMCG heeft dit meerwaarde. Onder de studenten bevinden zich ook talenten die het UMCG graag voor haar organisatie wil behouden. Het UMCG zou getalenteerde studenten beter en/of eerder willen herkennen. Redenen hiervoor zijn dat men tijd en energie in deze studenten steekt en in de huidige arbeidsmarkt goede krachten soms lastig te vinden zijn. Om de getalenteerde studenten in de organisatie binnen te halen moet het UMCG wel weten wie deze talenten zijn en wat ze kunnen. Vanuit deze achtergronden zal onderzoek plaatsvinden naar het begrip talentmanagement en hoe dit binnen het UMCG concreet vorm te geven rond studenten die hier afstuderen. Het Wenckebach Ontwikkelplatform is als case gebruikt voor het onderzoek. De doelgroep van het onderzoek zijn niet-medische studenten. Methoden Kwalitatief onderzoek. Dataverzameling door middel van literatuuronderzoek, bestaande documenten, benchmark bij twee andere UMC’s en twee grote organisaties buiten de zorgsector, interviews met vijf begeleiders van niet-medische studenten en acht studenten zelf. Resultaten Uit benchmark onderzoek is gebleken dat het vaststellen van het begrip talent voor de organisatie een eerste belangrijke stap is naar talentmanagement. Daarnaast is het geven van feedback een belangrijk onderdeel in het ontwikkelen van talent. Begeleiders van de niet-medisch studenten zijn niet bewust bezig met het herkennen en binden van talent. Studenten zonder werkplek op de afdeling waarvoor zij onderzoek doen missen de betrokkenheid binnen het UMCG en de afdeling waar zij afstuderen. Conclusies Het begrip talent met betrekking tot niet-medisch talenten zal eerst gedefinieerd moeten worden. Voor begeleiders en opdrachtgevers van studenten is er gelegenheid om talent waar te nemen. Door feedback te geven kan talent zich verder ontwikkelen. Feedback geven past bij de rol van begeleider van studenten. Een werkplek op een afdeling kan eraan bijdragen dat studenten zich meer betrokken voelen en de afweging kunnen maken of zij bij het UMCG willen werken.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Bouwers, C. Personeel & Organisatie
Supervisor name: Keekstra, I. Personeelsmanagement
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Instituut voor Bedrijfskunde
Keywords: UMCG, Personeelsbeleid, Werving en selectie, Scouting van talent
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:45
Last Modified: 25 Jun 2020 10:45
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/660

Actions (login required)

View Item View Item