Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

A building on rehabilitation center layout & customer satisfaction; Explorin outpatient flow & perception of a building layout in the rehabilitation sector

Benz, E.L.I.M. (Eleonora) (2012) A building on rehabilitation center layout & customer satisfaction; Explorin outpatient flow & perception of a building layout in the rehabilitation sector. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Benz_2012_scriptie.pdf

Download (1MB)

Abstract

INLEIDING Zorgverleners en management van Centrum voor Revalidatie Beatrixoord vermoeden dat de huidige lay-out van het gebouw om verschillende redenen de tevredenheid van hun patiënten negatief beïnvloed. Dit kan ontstaan doordat patiënten naar veel verschillende plaatsen in het gebouw moeten lopen en aanzienlijke afstanden moeten afleggen door de huidige lay-out. Een herstructurering in de nabije toekomst geeft de mogelijkheid om de lay-out van het gebouw aan te passen. Deze herstructurering moet bijdragen aan het leveren van effectieve en efficiënte zorg, waarbij de patiënt een centraal staat. Verder moet de herstructurering de trend van een toenemend aantal poliklinische patiënten aan kunnen. De mogelijkheid tot een herstructurering en het ontbreken van gegevens omtrent de huidige poliklinische patiëntenstroom en -tevredenheid gaf aanleiding tot de volgende onderzoeksvraag: Wat is de invloed van de layout van het gebouw op de objectieve poliklinische patiënten stroom en perceptie en hoe beïnvloed dit de tevredenheid van de poliklinische patiënt? METHODE Analyse van de stroom van poliklinische patiënten via de grafische Universal Circulation Network methode. De poliklinische patiënten stroom analyseerde de objectieve afstand en het aantal routes die 102 poliklinische patiënten aflegden. De perceptie van de lay-out van het gebouw en de tevredenheid van poliklinische patiënten werden gemeten met een enquête. De resultaten van de enquête werden gebruikt om de mening van 123 poliklinische patiënten te meten over de service scape, interne reactie en perceptie van de poliklinische patiënten stroom. RESULTATEN De huidige stroom van poliklinische patiënten had als gevolg dat poliklinische patiënten grote afstanden afleggen (µ=275 meter, σ=116 meter) en verschillende routes gebruiken. Deze routes zijn complex doordat ze verschillende vleugels en verdiepingen doorkruisen. De meerderheid van de poliklinische patiënten waren tevreden met het gebouw van Beatrixoord. De tevredenheid van poliklinische patiënten werd significant beïnvloed door de perceptie van de layout van het gebouw, deze invloed was echter klein. Verder lieten de resultaten zien dat de perceptie van de service scape een kleine tot grote positieve invloed op de interne reactie heeft en op de perceptie van de poliklinische patiënten stroom. CONCLUSIE Deze studie laat zien dat de perceptie van het gebouw één van de vele factoren is die de tevredenheid van poliklinische patiënten beïnvloed. Verder onderzoek kan aantonen welke factoren hier nog meer een rol inspelen.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Eissens, dr. B. (Bert) and Mulder, M.
Supervisor name: Mobach, dr. M. and Ruël, dr. G.
Faculty: Economics and Business
Keywords: UMCG, Centrum voor Revalidatie, Logistiek, Toegankelijkheid
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:39
Last Modified: 25 Jun 2020 10:39
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/65

Actions (login required)

View Item View Item