Jager, Margot (2010) De interactionele werking van verbaliseringen in het medisch consult : Vergelijkende conversatieanalytische studie naar interactionele adaptiviteit van ervaren huisarts en huisartsen in opleiding. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Scriptie_Margot_Jager.pdf Download (1MB) |
Abstract
Dit onderzoek richt zich op de interactie tussen huisartsen en patiënten. Vanuit de praktijk van de huisartsenopleiding van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) is de vraag ontstaan om een vergelijkend onderzoek te doen naar het interactionele aanpassingsvermogen van er-varen huisartsen enerzijds en huisartsen in opleiding anderzijds. Omdat het niet mogelijk is binnen het kader van dit onderzoek alle interactionele fenomen die van invloed zijn op dit aanpassingsvermogen in kaart te brengen, is er-voor gekozen te focussen op de zogenoemde verbaliseringen. Dit zijn uitingen van een tweede spreker (in dit geval de arts), waarin (een deel van) de voorgaande uiting(en) van de eerste spreker (in dit geval de patiënt) word(t)(en) herhaald of geherformuleerd. De hoofdvraag waarop een antwoord wordt gezocht is: in hoeverre ge-bruiken ervaren huisartsen enerzijds en huisartsen in opleiding anderzijds (bepaalde typen) verbaliseringen om interactionele adaptiviteit ten opzichte van de patiënt te construeren? Om antwoord te krijgen op deze hoofdvraag is gebruik gemaakt van de kwalitatieve methode conversatie-analyse waarbij het onderzoeksmateriaal bestaat uit transcripten van audio(visuele) opnamen van interactie. In dit geval zijn transcripten gemaakt van negen consulten van ervaren huisartsen en negen consulten van huisartsen in opleiding. Hierin is niet alleen de letterlijke interactie tussen de sprekers te zien, maar zijn ook nuances zoals overlap, pauzes en tot op zekere hoogte intonatie en prosodie opgenomen. Om antwoord te kunnen geven op de onderzoeksvraag zijn er twee analyses uitgevoerd. Het eerste deel van dit onder-zoek richt zich op het in kaart brengen van het interactionele fenomeen verbaliseringen in het medisch consult in de spreekkamer van de huisarts. Het blijkt dat verbaliseringen variëren van letterlijke herhalingen tot complete herformuleringen (formulations). Ze functione ren om informatie vast te leggen, te verifiëren of verder uit te werken. In het tweede deel van dit onderzoek is een ver-gelijkende analyse uitgevoerd van het gebruik van verbaliseringen door ervaren huisartsen enerzijds en huis-artsen in opleiding anderzijds. Ervaren huisartsen blijken verbaliseringen, in de vorm van een formulation-beslissingspaar, relatief vaak te gebruiken om informatie direct verder uit te werken. Ze nemen de informatie die de patiënt geeft als uitgangspunt voor verdere uitwerking. Hiermee laten ze hun interactionele oriëntatie op de pati-ënt zien. Huisartsen in opleiding lijken meer georiënteerd te zijn op de structuur van het gesprek en passen zich inter-actioneel minder dan ervaren huisartsen aan de patiënt aan. In vervolgonderzoek kan onderhavig onderzoek herhaald worden bij dezelfde huisartsen in opleiding om zo de ont-wikkeling op het gebied van interactioneel adaptief gedrag in kaart te brengen. Ook kan vervolgonderzoek zich focus-sen op andere interactionele fenomenen die van invloed zijn op het interactionele aanpassingsvermogen van huis-artsen.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Schuling, dr. J. |
Supervisor name: | Berenst, dr. J. and Kruiningen, dr. J.F. van |
Faculty: | Arts |
Keywords: | Arts-patiëntcommunicatie, Consultvoering, Huisartsen-in-opleiding (HAIO), Huisartsen, Analyse, Ervaringsov |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:45 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:45 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/615 |
Actions (login required)
View Item |