Nieuwenhuijsen, Marco (2007) Innoveren kun je leren: een casusbeschrijving uit de psychiatrie. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Eindrapport_MarcoNieuwenhuijsen.pdf Download (1MB) |
Abstract
Inleiding Het beroep van medici verandert vrijwel continu door innovaties op het gebied van diagnostiek en behandeling. Over hoe artsen in opleiding tot specialist (aios) daarmee om leren gaan is nog weinig bekend. Ontwikkelingen op het gebied van de farmacogenetica bieden mogelijkheden om daarover meer te weten te komen. De vragen die beantwoord worden zijn: “Welke ontwikkelingen zijn er op farmacogenetisch gebied en wat zijn de gevolgen voor de beroepsuitoefening van betrokkenen?”en “Hoe bereiken die ontwikkelingen de beroepsuitoefening en hoe worden medici en aios betrokken bij de invoer?” Methode Literatuuronderzoek en semi gestructureerde interviews. Resultaten Het literatuuronderzoek leidt tot de keuze voor gedetailleerd onderzoek naar genotypering op P450 eiwitten en het gebruik vande AmpliChip® bij de psychiatrie. Interviews met psychiaters werkzaam bij het UMCG en de GGZ Friesland Noord laten zien dat ... Conclusie en advies Genotypering is een innovatie die de beroespraktijk van psychiaters verandert en in de toekomst verder door zal dringen. Er is geen eenduidig kanaal waarlangs deze innovatie de huidige en tekomstige beroepsgroep bereikt. Aios worden niet systematisch betrokken bij de vraag of innovaties relevant zijn voor hun (toekomstige) beroepsparktijk
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Pols, dr. J. |
Supervisor name: | Abma, A.J. and Wilffert, dr. B. |
Faculty: | Mathematics ∧ Natural Sciences |
Keywords: | Innovatie, Psychofarmaca, psychiatrie, Farmacogenetica, Genotypering |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:44 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:44 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/514 |
Actions (login required)
View Item |