Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Patiëntencommunicatie rondom vertrek en nazorg: Wie doet wat op welk moment?

Molen, Liesbeth (2009) Patiëntencommunicatie rondom vertrek en nazorg: Wie doet wat op welk moment? thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Vd_Molen_2009_binnenwerk_2.pdf

Download (2MB)

Abstract

Inleiding In opdracht van het bedrijfsbureau van sector B van het UMCG vond onderzoek plaats naar de patiëntencommunicatie rondom vertrek en nazorg op de verpleegafdelingen van de sector. Uit onderzoek, in opdracht van de Nederlandse Federatie van Universitair Medische Centra (NFU), blijkt dat het aspect vertrek en nazorg in ziekenhuizen beter kan. Voor sector B reden om zelf onderzoek uit te voeren als start van een verbetertraject. Het onderzoek is als pilot gestart op de verpleegafdelingen Keel-, Neus- en Oorheelkunde (KNO) en Maag-, Darm- en Leverziekten (MDL). De probleemstelling luidt: Op welke manier kan men de huidige patiëntencommunicatie rondom vertrek en nazorg op de verpleegafdelingen van sector B en specifiek op de verpleegafdelingen KNO en MDL aanpassen aan de behoeften van de patiënt en aan de eigen professionele standaard? Methode Literatuuronderzoek en een secundaire analyse van beschikbare data uit onderzoek naar wat patiënten van het UMCG vinden van de patiëntencommunicatie op het gebied van vertrek en nazorg. Interviews met bij ontslag en nazorg betrokken medewerkers van de verpleegafdelingen KNO en MDL. Resultaten Het doel van patiëntenvoorlichting is de patiënt informeren over de ziekte, de behandeling, het ontslag en de nazorg. De patiënt moet de informatie horen, begrijpen en interpreteren, zoals de arts of de verpleegkundige de informatie bedoeld heeft. Het is belangrijk dat men de informatie herhaalt. Op de verpleegafdelingen zijn geen specifieke richtlijnen voor het informeren van patiënten over vertrek en nazorg. Aanbevelingen De belangrijkste aanbeveling voor sector B is het opstellen van richtlijnen waarin men verschillende punten vastlegt, zoals het herhalen van informatie, tijdigheid en eenduidigheid. Kortom wie doet wat op welk moment. De informatieoverdracht dient men vast te stellen en de overdracht naar de huisarts moet vlot verlopen. Ten slotte is het nabellen na ontslag een aanbeveling aan de sector. Tijdens zo’n telefoongesprek krijgt de patiënt de mogelijkheid vragen te stellen en eventuele onduidelijkheden te bespreken. De verpleegafdelingen KNO en MDL ontvangen als specifieke aanbeveling om naast het opstellen van de richtlijnen, de zorg bij het ontslag door de patiënt regelmatig te evalueren. Op deze manier is de afdeling direct op de hoogte van de mogelijke verbeterpunten op het gebied van vertrek en nazorg. Aanbeveling voor de verpleegafdeling MDL is om de patiënt te informeren over de minimale opnameduur wanneer een precieze ontslagdatum niet bekend is. Op deze manier weet de patiënt hoelang hij of zij in ieder geval opgenomen is. De inhoud van deze scriptie is vertrouwelijk. Wilt u de volledige scriptie inzien, dan kunt u een verzoek mailen aan: afstuderen@wenckebach.umcg.nl

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J.
Supervisor name: Bos, drs. E.C.M. and Eisen, drs. H.
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Instituut voor Communicatie & Media
Keywords: patiëntencommunicatie, vertrek en nazorg
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:43
Last Modified: 25 Jun 2020 10:43
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/479

Actions (login required)

View Item View Item