Luursema, N.A. (2008) Schriftelijke communicatie tussen specialist en huisarts: een survey study bij de afdeling Dermatologie. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Luursema2008vierkant.pdf Download (2MB) |
Abstract
Inleiding Goede communicatie tussen huisarts en specialist is noodzakelijk. Beide dragen zorg voor dezelfde patiënt en hebben elkaar daarbij nodig. Informatie-uitwisseling gaat voornamelijk per brief. De huisarts stuurt een verwijsbrief waarna hij zijn patiënt overdraagt aan de specialist. De specialist rapporteert zijn bevindingen terug aan de huisarts met de ‘specialistenbrief’. In dit onderzoek staat de specialistenbrief van de afdeling Dermatologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen centraal. De afdeling paste haar specialistenbrief in oktober 2006 aan en maakte twee versies, een korte en een lange. De tevredenheid onder huisartsen over de aanpassingen is nog niet systematisch onderzocht. Ook de informatiebehoefte van de huisarts wat betreft de specialistenbrief van de dermatoloog is niet eerder onderzocht. Daarom is antwoord gezocht op de vraag: “Op welke manier kan de specialistenbrief wat betreft vorm en inhoud worden geoptimaliseerd naar de behoefte van de huisarts?” Doel van het onderzoek is inzicht te krijgen in de wensen en behoeften van huisartsen over de terugrapportage van dermatologen van het UMCG om daarmee de schriftelijke communicatie tussen huisarts en dermatoloog te verbeteren. Gekeken wordt naar de informatiebehoefte van de huisarts en de informatienoodzaak van de specialist. Ook wordt onderzocht hoe tevreden huisartsen en specialisten zijn over de huidige vorm van schriftelijke communicatie en in welke situaties een andere vorm van communicatie gewenst is. Methode Een combinatie van kwantitatief en kwalitatief onderzoek. Met een vragenlijst is het oordeel van huisartsen onderzocht over de terugrapportage en is hun informatiebehoefte geïnventariseerd. De resultaten zijn besproken met twee huisartsen en de twee assistenten in opleiding tot dermatoloog die terugrapportages schreven. Resultaten De vragenlijst is ingevuld door 96 huisartsen (respons 37%.) Na de bespreking van de uitkomsten zijn de belangrijkste resultaten: – Huisartsen zijn tevreden over de nieuwe korte brief van de dermatoloog. – Bij complexe diagnoses willen ze graag meer informatie krijgen. – Een complexe diagnose is voor huisartsen iets anders dan voor een dermatoloog. Een huisarts noemt aandoeningen complex wanneer hij er weinig van weet en aan kan doen, of infectieziekten die snel behandeld moeten worden. Een dermatoloog noemt iets complex wanneer de aandoening lastig op te lossen is, bijvoorbeeld een chronisch eczeem dat niet met de standaard behandelingen geneest. – Huisartsen willen bij urgente (voor hen vaak complexe) situaties snel bericht, met behalve diagnose, conclusie en therapievoorstel ook informatie over wat er met de patiënt is besproken en wat er tijdens de behandeling nog van de huisarts wordt verwacht. – Tenslotte willen huisartsen de meeste berichtgeving via brief of fax, e-mail kan in de toekomst deze media vervangen. Conclusie De veranderingen in de specialistenbrief van de afdeling dermatologie hebben het gewenste resultaat gehad. Wanneer huisartsen een aandoening als complex ervaren kan de specialistenbrief worden verbeterd. De huisarts wil niet alleen meer informatie, maar wil ook sneller op de hoogte worden gebracht over de staat van behandeling van zijn patiënt. Voornamelijk de bevinding dat een complexe diagnose voor huisartsen iets anders is dan voor een dermatoloog verdient de aandacht van andere specialismen die hun schriftelijke communicatie met huisartsen willen verbeteren.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Grave, M. Wenckebach Instituut |
Supervisor name: | Ensink, Dr. E.F.A.J. Rijksuniversiteit Groningen |
Faculty: | Arts |
Keywords: | Huisartsen, Medisch Specialisten, Communicatie |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:43 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:43 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/474 |
Actions (login required)
View Item |