Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

ADHD polikliniek in beeld

Feenema, Isabella (2009) ADHD polikliniek in beeld. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Feenema2009vierkant.pdf

Download (1MB)

Abstract

Inleiding Jaarlijks komen ongeveer 210 volwassenen naar de ADHD-polikliniek van Universitair Centrum Psychiatrie (UCP), omdat ze problemen ondervinden op het gebied van concentratie, hyperactiviteit en impulsiviteit. Gemiddeld 19 % hiervan komt niet op hun eerste afspraak. Met een korte film wil het UCP volwassenen met ADHD informeren over de ADHD-polikliniek om de drempel bij hen weg te nemen. Om deze film goed te laten aansluiten bij de doelgroep is het belangrijk te weten wat het kijkgedrag van volwassenen met ADHD is. De onderzoeksvraag luidt dan ook: “Aan welke waarneembare technische kenmerken van film moet de film over de ADHD-polikliniek voldoen, om de drempel voor de intake bij volwassenen met ADHD te verlagen?” Methode Met literatuuronderzoek werd onderzocht: wat ADHD is; hoe de communicatie met de patiënt verloopt; wat de kenmerken van het medium film zijn. Een doelgroeponderzoek gebaseerd op de literatuur, om het kijkgedrag van volwassenen met ADHD in kaart te brengen. Het doelgroeponderzoek vond plaats via interviews met patiënten naar aanleiding van twee contrasterende filmfragmenten. Resultaten Negentig procent van de geïnterviewden is voor een voorlichtingsfilm. Tachtig procent van de geïnterviewden kijkt het liefst in een rustige omgeving en is snel afgeleid door externe factoren. Een goed verhaal met diepgang en op niveau waren punten die de geïnterviewden belangrijk vonden bij het kijken. De geïnterviewden ergeren zich aan reclame, ontbreken van een rode draad en voorspelbaarheid. Conclusie Volwassenen met ADHD hebben moeite om prikkels te filteren. Het gevolg hiervan is dat alle prikkels even sterk bij hen aankomen. Men moet volwassenen met ADHD dus steeds opnieuw prikkelen om zo hun aandacht bij de video te kunnen houden. Dit kan door de volgende punten toe te passen in de voorlichtingsfilm: de kijker moet zich kunnen inleven; het tempo moet hoog zijn; gebruik van humor; zorgen voor een informele sfeer; belangrijke punten als tekst in beeld brengen; lengte rond de 5 à 7 minuten. Mede op basis van deze aanbevelingen is inmiddels een film gemaakt die via YouTube beschikbaar is: “AD(H)D-polikliniek van het UCP: Samen kunnen we de oplossing vinden”

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Vries, drs. B.R.L. de and Communicatieadviseur Sector C
Supervisor name: Vos, H.P. and Folkers, J. and Instituut voor Communicatie & Media and Hanzehogeschool Groningen
Faculty: Medical Sciences
Institute: Instituut voor Communicatie & Media
Keywords: discipline, kijkgedrag, afspraken, Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD, Volwassenen
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:43
Last Modified: 25 Jun 2020 10:43
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/467

Actions (login required)

View Item View Item