Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen in vervolgopleidingen van medisch specialisten

Mulder, J.W. (2009) Maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen in vervolgopleidingen van medisch specialisten. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Scriptie_Mulder_WI_2011.pdf

Download (941kB)

Abstract

Maatschappelijke ontwikkelingen en veranderingen in vervolgopleidingen van medisch specialisten Onderzoeker Jan-Willem Mulder, Sociologie Opdrachtgever J.C. Wouda, onderzoeker, Wenckebach Instituut, UMCG Begeleider UMCG dr. J. Pols, arts-onderwijskundige, Studentenbureau UMCG Begeleider Onderwijsinstelling mw. dr. D.E.M.C. Jansen, Gedrags- en Maatschappijwetenschappen, Sociologie, RUG Inleiding In een verkennende studie bleek er in Nederland aanzienlijke variatie te bestaan in het communicatieonderwijs voor studenten geneeskunde en artsen in vervolgopleidingen. Een nadere analyse van de maatschappelijke ontwikkelingen die invloed hebben op de communicatieve aspecten van het werk van medisch specialisten liet zien dat er vijf zijn die nader onderzoek behoeven: patiëntemancipatie, toenemende media-aandacht, toenemend aantal klachten en tuchtrechtzaken die zijn terug te voeren op bejegening, de toenemende invloed van de patiëntenbeweging en een toenemend aantal overdrachtsmomenten, alsmede technologisering. De variatie in communicatieonderwijs en de maatschappelijke ontwikkelingen roepen de vraag op hoe de variatie in onderwijs tot stand komt en waaruit zij te verklaren is. De centrale vraag is dan ook: welke ontwikkelingen en mechanismen in termen van veranderende werkwijzen en opleidingen bepalen de reactie van de beroepsgroep op maatschappelijke ontwikkelingen? Methode Een kwalitatieve casestudy. Via interviews met een beredeneerde selectie van respondenten die actief zijn (geweest) in het medische specialistisch vervolgonderwijs of vanuit bestuurlijke of politieke hoek zicht op de opleidingen hebben, werd de data verzameld. De data-analyse is uitgevoerd als inhoudsanalyse: interviewtranscripties zijn gecodeerd aan de hand van het theoretisch kader over professionalisering, macht en invloed, onderhandeling en (financieel) sturingsmodel van de zorgsector. Bovendien werd ter verdere verdieping exploratief gecodeerd. Resultaten Het resultaat is drieledig. (1) De beroepsgroep zelf ziet patiëntemancipatie, toenemende wet- en regelgeving over kwaliteit en informatievoorziening, toenemende media aandacht en klachten over bejegening, toenemende invloed van patiëntenbeweging en verdergaande specialisatie en arbeidsdeling als relevante ontwikkelingen die de noodzaak voor veranderingen van communicatieve aard in werk en opleiding bepalen. (2) De beroepsgroep reageert in opleidingen op het maatschappelijk appèl door de invoering van competentiegericht opleiden. (3) Er zijn twee maatschappelijke ontwikkelingen die de beroepsgroep rechtreeks beïnvloedden: toenemende arbeidsparticipatie van vrouwen en strengere arbeidstijdenwetgeving, welke beide bijdragen aan een toenemend aantal overdrachtsmomenten. Conclusies (1) Er zijn meer relevante veranderingen en relaties tussen veranderingen, dan verondersteld die de omgang van een beroepsgroep met maatschappelijke veranderingen van technische, sociale en onderwijskundige aard illustreren. (2) Ontwikkelingen rond de beroepsgroepvorming van huisartsen in de jaren ’70 is relevant vergelijkingsmateriaal voor de beroepsgroepinstandhouding van medische specialismen. (3) Er lijkt een verandering gaande te zijn van minder autonomie aan de beroepsgroep naar meer sturing en invloed vanuit de politiek en de maatschappij.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J.
Supervisor name: mw. dr. D.E.M.C. Jansen
Faculty: Behavioural and Social Sciences
Institute: Academie voor Sociale Studies
Keywords: maatschappelijke ontwikkelingen, Medische Beroepen, medisch specialistische opleidingen, Communicatie arts-patient, Onderwijs
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:42
Last Modified: 25 Jun 2020 10:42
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/394

Actions (login required)

View Item View Item