Wiggers, S (Selma) (2013) Het vervolg na een vraag zonder antwoord. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Wiggers_2013.pdf Download (1MB) |
Abstract
Inleiding Artsen stellen veel vragen aan hun patiënten, grotendeels om de klacht van de patiënt zo goed mogelijk in kaart te brengen. Vragen staan echter nooit alleen, want bij een vraag hoort een antwoord. Vraag-antwoordsequenties zijn interessante onderzoeksobjecten, omdat ze niet altijd probleemloos verlopen. Omdat bekend is hoe belangrijk goede arts-patiëntcommunicatie en training daarin is, is ook inzicht in hoe artsen met vragen en vooral met problemen rondom vragen omgaan belangrijk. Om in een gesprek van beurt te kunnen wisselen en een antwoord te kunnen geven moet er een zogenaamd ‘mogelijk voltooiingspunt’ aanwezig zijn, een punt waarop de beurt van de ander afgerond is. Wanneer de arts een vraag stelt met een mogelijk voltooiingspunt kan de patiënt de beurt nemen om een antwoord te geven. Als dat antwoord uitblijft is dat geen gewenste situatie. Dit onderzoek beschrijft hoe artsen en patiënten hiermee omgaan. Methode Van 6 arts-patiëntgesprekken door 2 aios zijn transcripten gemaakt en geanalyseerd met behulp van conversatieanalyse, een interactieanalyse die zich richt zich op het beschrijven van de organisatie van het gesprek en hoe deelnemers betekenis geven aan hun handelingen. Resultaten Als een antwoord uitblijft kiest de arts met een vervolg van de vraag, een increment, of met een andere aanpak, een niet-incrementeel vervolg. Het lijkt erop dat artsen de voorkeur geven aan incrementen om een eventueel (begrips-) probleem met de vraag op te lossen. De incrementele en niet-incrementele vervolgen zijn verder onder te verdelen. Incrementele vervolgen zijn: het verbijzonderen van de eerste vraag, het geven van uitleg of een reden, het omdraaien van de preferentierichting en het omvormen van de vraag tot een alternatieve vraag. Niet-incrementele vervolgen zijn ingrijpender dan incrementen. Er zijn twee types gevonden: het stellen van meerdere vragen en het geven van antwoord door de arts zelf. Aanbevelingen Voor verder inzicht is het nodig om het aantal gesprekken en het aantal aios uit te breiden. Op die manier zijn er meerdere fragmenten te verzamelen en kunnen een aantal bevindingen beter geanalyseerd worden. Aanbevolen wordt verder om incrementele en niet-incrementele vervolgen in gesprekken van ervaren artsen te analyseren, omdat die mogelijk anders te werk gaan. Inzicht in de verschillen is relevant voor het opleiden.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Pols, dr. J. |
Supervisor name: | Huiskes, dr. M. |
Faculty: | Arts |
Keywords: | conversatieanalyse,, vragen,, arts-patiënt gesprek |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:42 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:42 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/370 |
Actions (login required)
View Item |