Stuurwold, Lilian and Vries, Marleen de (2007) Het beeld dat co-assistenten hebben van verpleegkundigen. thesis, Other studies (UMCG).
Text
DeVriesenStuurwold2007.pdf Download (276kB) |
Abstract
Inleiding Voor het verlenen van goede zorg aan patiënten is een goede samenwerking tussen verpleegkundigen en artsen van groot belang. Voor medici begint die samenwerking tijdens hun co-assistentschappen. De indruk bestaat dat co-assistenten tijdens hun opleiding niet optimaal samenwerken met verpleegkundigen en daardoor leermogelijkheden onbenut laten. Een concrete vraag is of er in de huidige introductieochtend van het UMCG voor co-assistenten aanpassingen nodig zijn rond de informatie over verpleegkundigen. In dit onderzoek is antwoord gezocht op de vraag welk beeld co-assistenten hebben van verpleegkundigen, welke rol zij voor hen zien bij hun opleiding en in welke mate de introductiedag bijdraagt aan het beeld dat co-assistenten hebben van verpleegkundigen. Methode Individuele en groepsinterviews met vierde en zesde jaar co-assistenten. Literatuuronderzoek en interviews met enkele verpleegkundigen vormden de basis voor een lijst met gespreksonderwerpen. De interviews zijn uitgetikt en met hulp van Atlas.ti is een analyse van de inhoud uitgevoerd. Resultaten Met vijftien co-assistenten zijn gesprekken gevoerd. Het overheersende beeld is dat co-assistenten aan het begin van de co-schappen nog geen goed beeld hebben van het verpleegkundig beroep. Ze zien het belang van de samenwerking tussen de arts en de verpleegkundige wel in, maar hun eigen rol met betrekking tot de samenwerking met verpleegkundigen zien ze niet. Ze zien ook geen rol voor verpleegkundigen in hun eigen opleiding. Aan het eind van hun co-assistentschappen is dat beeld veranderd. Het beeld van het verpleegkundig beroep is realistischer en co-assistenten zien in dat ze van verpleegkundigen veel kunnen leren en dat het belangrijk is dat er met hen een goede samenwerking is. De informatie op de inrtoductiedag is toereikend, maar de informatie blijft niet lang hangen. Co-assistenten vinden dat aan de samenwerking met verpleegkundigen tijdens de studie wel meer aandacht besteed mag worden. Conclusie De houding die de co-assistenten ten opzichte van verpleegkundigen hebben, belemmert dat ze tijdens hun opleiding optimaal gebruik kunnen maken van hun ervaring en expertise. Aanbevelingen -Onderzoek naar het beeld dat verpleegkundigen hebben van co-assistenten. -Nadrukkelijker aandacht voor (de rol van) de verpleegkundigen en samenwerking van artsen met verpleegkundigen tijdens de studie geneeskunde. -Op de introductieochtend voor co-assistenten in het UMCG nadrukkelijker aandacht voor samenwerking met de verpleegkundigen. -De rol van verpleegkundigen in de opleiding van co-assistenten versterken. Bijvoorbeeld door vast te leggen dat co-assistenten bepaalde handelingen moeten verrichten met de verpleegkundigen zodat zij de praktijkervaring kunnen opdoen en tegelijkertijd leren samenwerken met de verpleegkundigen.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Pols, dr J. Ontwikkelplatform Wenckebachinstituut |
Supervisor name: | Dijkema, I. |
Faculty: | Hanze University Groningen |
Institute: | Instituut voor Bedrijfskunde |
Keywords: | Ziekenhuizen, professionele relaties, Beeldvorming, Opleiding |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:42 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:42 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/322 |
Actions (login required)
View Item |