Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Waiting for a doctor's appointment; the influence of filled time on the wait experience

Spriensma, Rianna (2011) Waiting for a doctor's appointment; the influence of filled time on the wait experience. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Spriensma_R..pdf

Download (765kB)

Abstract

Inleiding Het doel van deze studie is het verbeteren van de wachttijdbeleving (wait experience) van de patiënten in de polikliniek Obstetrie en Gynaecologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Er zal onderzocht worden wat de invloed is van het ‘vullen’ van de wachttijd van deze patiënten (filled time) op hun wait experience, bestaande uit perceived waiting time (de ervaren wachttijd) en wait evaluation (evaluatie van het wachten). Ook de invloed van de prediagnostic anxiety (de mate van zenuwachtigheid voor een dokters afspraak) van de patiënten op deze relatie zal onderzocht worden. Methode Om een antwoord te vinden op de onderzoeksvraag, is er een ‘survey’ uitgevoerd in de wachtruimte van de polikliniek Obstetrie en Gynaecologie. De respondenten waren patiënten met een afspraak op de polikliniek die in de wachtruimte moesten wachten. Resultaten Filled time (gevulde wachttijd) blijkt een indirect negatief effect te hebben op perceived waiting time, gemedieerd door prediagnostic anxiety. Er is geen directe invloed van filled time op perceived waiting time gevonden. Actual waiting time (de werkelijke wachttijd) heeft een sterke positieve invloed op perceived waiting time. Perceived waiting time heeft een sterk negatief effect op wait evaluation. Conclusie/management implicaties/beperkingen In de gezondheidszorg blijkt gevulde wachttijd een indirecte invloed te hebben op de wachttijdbeleving, gemedieerd door de prediagnostic anxiety van een patiënt. Om de wachttijdbeleving van patiënten in de polikliniek Obstetrie en Gynaecologie te verbeteren, kan de kliniek dus de prediagnostic anxiety van patiënten verlagen. Deze anxiety kan gereduceerd worden door de wachttijd van de patiënten te vullen door middel van het aanbieden van verschillende activiteiten, service gerelateerde en non-service gerelateerde activiteiten. De polikliniek zal zich vooral moeten focussen op het aanbieden van lectuur over verschillende onderwerpen en op het gebruik van displays voor ‘bezigheidsdoeleinden’, door middel van het afbeelden van informatie gerelateerd aan de gezondheidszorg. Ook zal de polikliniek moeten blijven proberen om de werkelijke wachttijden zo kort mogelijk te maken. Dit zal de wachttijdbeleving ook verbeteren. De beperkingen van dit onderzoek zijn gerelateerd aan de setting in de gezondheidszorg waar deze studie uitgevoerd is.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J.
Supervisor name: Broekhuis, mw. dr. H.
Faculty: Medical Sciences
Keywords: Health care, Prediagnositc anxiety, Filled time, Wait evaluation, Perceived waiting time, Wait experience
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:07
Last Modified: 25 Jun 2020 11:07
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2721

Actions (login required)

View Item View Item