Faber, Lara (2007) Communicatieonderwijs in heterogene of homogene groepen AIOS? thesis, Other studies (UMCG).
Text
Faber2007vierkant2.pdf Download (1MB) |
Abstract
Inleiding Communicatie is belangrijk in het dagelijkse werk van artsen. Goede communicatie leidt onder meer tot meer tevredenheid met het behandelproces bij patiënten, meer vertrouwen in de behandelaar en betere therapietrouw. Ook leidt goede communicatie in geval van klachten tot een verminderd risico op juridische stappen tegen de arts. Adequaat communicatieonderwijs tijdens de opleidingsperiode is dus zeer van belang. Het is belangrijk dat artsassistenten in opleiding tot specialist (AIOS) goede communicatieve en sociale vaardigheden ontwikkelen tijdens hun opleidingsperiode. Onderwijscentra van de Universiair Medische Centra (UMC’s) in Nederland geven hun communicatieonderwijs op verschillende manieren vorm. In Nijmegen krijgen AIOS interdisciplinair onderwijs, wat wil zeggen dat er onderwijs gegeven wordt in heterogene groepen met AIOS uit verschillende disciplines. In Groningen is het onderwijs homogeen, monodisciplinair, vormgegeven: AIOS uit eenzelfde discipline volgen samen het communicatieonderwijs. Om het communicatieonderwijs voor AIOS te optimaliseren, is meer inzicht nodig in de theorie wat betreft leren van professionals, zodat het onderwijs aan de hand hiervan verder kan worden vormgegeven. In deze studie staan daarom de volgende vragen centaal: (1) welke theoretische verschillen bestaan er tussen interdisciplinair en monodisciplinair onderwijs en (2) hoe komen deze verschillen tot uiting in de Nijmeegse en Groningse praktijk? Methode 1 Literatuurstudie die de benaderingen en theorieën met betrekking tot leren op de werkplek in kaart brengt. 2 Kwalitatief onderzoek in de vorm van een case study. Het interdisciplinaire onderwijs in Nijmegen wordt met het monodisciplinaire onderwijs in Groningen vergeleken. Resultaten Het literatuuronderzoek laat zien dat er wel hypotheses zijn over verschillen in effect tussen inter- en multidisciplinair onderwijs, maar dat empirisch onderzoek ontbreekt dat die verschillen ook aantoont. De case stuy laat zien dat men in beide UMC's dezelfde doelen, leertheorieën en didactische aanpak hanteert. Het meest in het oog springende verschil is dus het verschil in groepssamenstelling. Conclusie Over verschillen tussen (effecten) van monodisciplinair en interdisciplinair onderwijs bestaan wel hypothese, maar verschillen zijn nog niet empirisch aangetoond. Er is een basis gelegd om dit verder (experimenteel) te onderzoeken. Met betrekking tot de verschillen die tot uiting komen in de praktijk van communicatieonderwijs in Nijmegen en Groningen kan geconcludeerd worden dat deze voornamelijk bestaan uit verschillen in groepssamenstelling tijdens het comunicatieonderwijs aan AIOS.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Timmerman, Prof. Dr. M.C. and Geerts, Dr. E.A.H.M. and Faculteit GMW |
Faculty: | Behavioural and Social Sciences |
Keywords: | Vaardigheidsonderwijs, Opleiding, AIOS, groepsdynamiek |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 11:07 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 11:07 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2654 |
Actions (login required)
View Item |