Jonker, Hessel (2014) Efficiënte planning van spoedorders binnen het UMCG. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Jonker_2012.pdf Download (897kB) |
Abstract
Inleiding Als afstudeerproject is onderzoek gedaan naar efficiënte planning van spoedorders binnen het UMCG. Spoedorders moeten tussen twee locaties binnen het UMCG worden vervoerd binnen een tijdslimiet. De limieten bedragen 20, 30 en 60 minuten en worden door een spoedbode op een elektrisch voertuig bezorgd. Spoedorders worden digitaal aangemeld en geregistreerd in een registratieprogramma. Een planner moet een bezoekvolgorde opstellen van de openstaande spoedorders en op basis hiervan de spoedbode telefonisch aansturen. Het plannen gebeurt nu door verschillende personen met eigen methodes. Daarnaast ontbreekt het aan cruciale plan gegevens zoals reistijden van de locaties onderling waardoor het spoedorder proces afhankelijk is van de ervaring van personeel. Dit maakt het kwetsbaar bij het uitvallen van personeel. Dit is de aanleiding van dit onderzoek. Het wiskundige probleem is het vinden van een pad dat alle punten in een graaf bezoekt. De punten in de graaf zijn de afhaal- en afleverlocaties van de spoedorders. Een dergelijk pad is een hamiltonpad en het vinden hiervan staat bekend als het hamiltonpad probleem. Bij het planprobleem mag het hamiltonpad de tijdslimieten niet overschrijden, moet het ophaalpunt voor het afleverpunt bezocht worden en mag het maximale vervoersvolume van de spoedbode niet overschreden worden. Doordat de tijdslimieten kort zijn en de spoedorders pas bekend zijn als ze moeten worden bezorgd, is het spoedorder proces zeer dynamisch. Methode Voor het onderzoek zijn reistijden van de locaties onderling opgesteld. Het oplossen van het planprobleem door heuristieken is getest. In Excel is hiervoor een programma geschreven waarin fictieve spoedorders met alle benodigde gegevens moeten worden ingevoerd waarna constructie en verbeter heuristieken een pad proberen te vinden en te optimaliseren. Dit levert vaak een geldig pad maar hiervan kan niet worden vastgesteld of er nog een optimaler pad is. Een combinatie van heuristieken en branch&cut algoritme kan dit wel. Resultaten Uit de data analyse blijkt dat de omvang van het planprobleem ongeveer een maximum heeft van 10 openstaande spoedorders. Verder blijkt dat de registratie van de spoedorders niet nauwkeurig is waardoor de data onbetrouwbaar is. Conclusie/aanbeveling Aanbevolen wordt om het aanmelden en registreren van spoedorders verder te standaardiseren en dan pas het plannen te digitaliseren.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Drent, G. |
Supervisor name: | Wieringa, K.J. and Litjens, M. |
Faculty: | Medical Sciences |
Keywords: | Algoritme, planning, spoedorders, Logistiek, UMCG, hamiltonpad |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 11:06 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 11:06 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2635 |
Actions (login required)
View Item |