Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

De opvattingen van artsen over kinderen met een chronisch somatische aandoening met betrekking tot ontwikkeling en leerprocessen

Heijden, Marleen van der (2014) De opvattingen van artsen over kinderen met een chronisch somatische aandoening met betrekking tot ontwikkeling en leerprocessen. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Heijden_2014.pdf

Download (389kB)

Abstract

Introductie De afdeling Educatieve Voorziening (EV) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) draagt bij aan het onderwijs aan chronisch zieke kinderen en jongeren door advies te geven en ondersteuning te bieden aan (opgenomen) kinderen, de school en hun ouders. In het verleden hebben studenten in opdracht van de EV van het UMCG onderzoek gedaan naar de attitude van leraren en ouders ten opzichte van het onderwijs aan chronisch zieke kinderen. Daarnaast is de visie van de kinderen zelf onderzocht. Er is nog geen onderzoek verricht naar de visie van artsen, daarom richt dit onderzoek zich op hen. Daarbij staan twee vragen centraal: (1) welke opvattingen hebben artsen over ontwikkeling en leerprocessen van kinderen met een chronisch somatische aandoening en (2) welke rol zien zij bij ontwikkeling en leerprocessen voor zichzelf weggelegd. Methode Explorerend en kwalitatief onderzoek op basis van een literatuurstudie en semi-gestructureerde interviews. Negen artsen werkzaam in het UMCG, een groot en een klein regionaal ziekenhuis zijn geïnterviewd. Daarbij is gebruik gemaakt van een interviewprotocol dat gebaseerd was op de literatuuranalyse en proefinterviews. De interviews zijn verbatim uitgetypt en met behulp van Atlas-ti is een contentanalyse uitgevoerd. Resultaten Het hebben van een chronisch somatische aandoening brengt volgens artsen veel gevolgen met zich mee en kan leiden tot schoolverzuim en een ontwikkelingsachterstand op cognitief, lichamelijk, sociaal en emotioneel gebied. Daarnaast ondervinden de kwaliteit van leven, het toekomstperspectief en het gezin gevolgen. De rol die artsen voor zichzelf weggelegd zien zijn die van medicus, coach en begeleider. Binnen deze rollen focussen artsen zich op het verzamelen en verstrekken van informatie, het signaleren van problemen en het doorverwijzen van kinderen naar andere professionals. Conclusie Één van de belangrijkste conclusies van dit onderzoek is dat de opvattingen van artsen over kinderen met een chronisch somatische aandoening uiteenlopen. Ze noemen verschillende gevolgen en verschillen van mening over de aard en de ernst van de gevolgen die een chronisch somatische aandoening met zich mee brengt. Er is eveneens veel variatie met betrekking tot de rol die zij voor zichzelf zien op het gebeid van leren en ontwikkeling.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Bakker, drs. R. & Pols
Supervisor name: Minnaert, prof. dr. A.E.M.G.
Faculty: Behavioural and Social Sciences
Keywords: kinderen,, chronische somatische aandoening,, onderwijs,, artsen
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:06
Last Modified: 25 Jun 2020 11:06
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2633

Actions (login required)

View Item View Item