Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Nieuwe socialmediakanalen voor het UMCG employerbrand

Ronda, Mattias (2014) Nieuwe socialmediakanalen voor het UMCG employerbrand. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Scriptie_M._Ronda.pdf

Download (1MB)

Abstract

Inleiding Binnen het UMCG beheert de afdeling Arbeidsmarktcommunicatie het employer brand. Pinterest, Instagram en Tumblr zijn drie nieuwe socialmediakanalen waar ze nieuwsgierig naar is. Ze wil weten of deze kanalen relevant zijn voor haar employer branding. Onderzoeksvragen 1. Welke mogelijkheden bieden Pinterest, Instagram, en Tumblr voor UMCG’s employer branding volgens relevante theorie, praktijkvoorbeelden, en expertvisies? 2. Wat is de invloed van de communicatiedoelstellingen van arbeidsmarktcommunicatie en de corporate communicatierichtlijnen op de mogelijkheden van social media voor UMCG’s employer branding? 3. Als de analyseresultaten van de doelstellingen van de afdeling Arbeidsmarktcommunicatie en de communicatierichtlijnen vergeleken worden met de bevindingen uit de analyse van de drie kanalen, welke aanbevelingen kunnen dan gedaan worden over de relevantie van de drie afzonderlijke media Pinterest, Instagram en Tumblr voor UMCG’s employer branding? Methode Het theoretisch kader bestaat uit literatuur over social media en employer branding. Met deze basis zijn analyses gemaakt van Pinterest, Instagram, en Tumblr. Hierin is gekeken naar de communicatie- en interactiemogelijkheden, trends, implementatievoorwaarden, en bestpractice-voorbeelden. De bevindingen uit de analyse zijn getoetst aan de strategie en doelstellingen van de afdeling Arbeidsmarktcommunicatie en aan UMCG’s communicatierichtlijnen. Resultaten Pinterest, Instagram, en Tumblr zijn visuele sociale netwerken die populaire trends volgen. Deze netwerken worden steeds meer ingezet voor branding. Instagram en Tumblr zijn populair onder de grotere merken buiten Nederland. Uit de bestpractice-analyse blijkt dat de netwerken wereldwijd weinig gebruikt worden voor employer branding. Conclusies Pinterest lijkt het meest relevant voor het UMCG. Het voegt een visueel element toe aan de online mediamix, en de functionaliteiten en interactiemogelijkheden passen bij de doelstellingen. Instagram is geschikt als visueel communicatiemiddel. De kracht van Instagram zit in de focus op mobiele apparaten en het leveren van spontane visueel aantrekkelijke foto’s. Dat zijn twee zaken waar het UMCG nu niet op is ingericht. Tumblr heeft zijn kracht zitten in de deelbare content. De vraag is of het UMCG genoeg interessante content kan leveren die aantrekkelijk is voor een breed publiek. De strategie en doelstellingen van afdeling Arbeidsmarktcommunicatie staan het integreren van nieuwe socialmediakanalen niet in de weg. Alvorens een nieuw mediakanaal te adopteren raad ik aan onderzoek te doen naar de interesse voor het kanaal onder de doelgroepen. Om het gebruik van huidige en gewenste mediakanalen te kunnen toetsen op succes en relevantie is een heldere strategie met SMART-geformuleerde doelstellingen essentieel. Het valt ook aan te bevelen een visuele contentstrategie te ontwikkelen voor het gebruik van (visuele) sociale media.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Groenveld, J.
Supervisor name: ten Kate, H.H. and Gutman, C.
Faculty: Hanze University Groningen
Keywords: employer branding, Communicatie, Arbeidsmarkt, UMCG, social media, online mediamix
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:06
Last Modified: 25 Jun 2020 11:06
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2615

Actions (login required)

View Item View Item