Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Onderwijsprestaties van kinderen met een chronische ziekte

Kort, M. (Marije) (2011) Onderwijsprestaties van kinderen met een chronische ziekte. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
KortM_II_abstract_www.docx

Download (15kB)

Abstract

Inleiding: Dit explorerende onderzoek richt zich op chronische ziekte in het onderwijs. Hoewel een chronische aandoening in principe niets verandert aan de fundamenten van de ontwikkeling die een kind doorloopt, kunnen de aan de chronische aandoening gerelateerde factoren de ontwikkeling wel belasten (Elich & Sinnema, 2004). De belastende factoren van een chronische ziekte beïnvloeden naast de fysieke en sociaal-emotionele ontwikkeling, ook de kans op schoolproblemen. Chronische aandoeningen kunnen de verstandelijke ontwikkeling van kinderen ongunstig beïnvloeden (Eiser, 1993). De verhoogde kans op schoolproblemen vindt zijn oorzaak niet alleen in de ongunstige effecten op de verstandelijke ontwikkeling, ook de negatieve invloeden op de fysieke en sociale ontwikkeling spelen een rol. Dit onderzoek is uitgevoerd bij kinderen met een hartaandoening. Hartaandoeningen kunnen leiden tot beperkingen in de cognitieve ontwikkeling van de hersenen. De oorzaak hiervan is divers, er kan sprake zijn van een verlaagd zuurstofgehalte, maar ook de verminderde druk in de aderen kan een rol spelen. Dit onderzoek probeert antwoord te geven op de volgende vragen: 1. Zijn er verschillen te vinden in de onderwijsprestaties in de schoolloopbaan in het reguliere onderwijs wanneer leerlingen met een chronische ziekte worden vergeleken met gezonde, vergelijkbare leeftijdsgenoten? 2.Wat is de invloed van de ernst van de chronische ziekte en het geslacht van de leerling op de relatie tussen het hebben van een chronische ziekte en de leerprestaties van de leerlingen? Methode: Ouders/verzorgers van geselecteerde patiënten met een hartaandoening werden aangeschreven. Na toestemming werden enkele schoolgegevens opgevraagd bij de basisscholen. Via matched pairs werden de leerprestaties vergeleken van leerlingen met een hartaandoening en vergelijkbare gezonde leerlingen. Met ANOVA en t-toetsen bepaling van de rol van de ernst van de aandoening en de rol van het geslacht op de leerprestaties van de leerlingen met een chronische ziekte. Conclusie en discussie: Leerlingen met een hartaandoening presteren lager dan gezonde, vergelijkbare klasgenoten op school. Met name voor taal en rekenen zijn de leerprestaties significant lager dan die van gezonde leerlingen. Er zijn geen verschillen gevonden tussen de leerprestaties van leerlingen met diverse gradaties in de ernst van de chronische ziekte. Evenmin zijn er verschillen in de leerprestaties van jongens en meisjes. De specifieke onderzoeksgroep beperkt de generaliseerbaarheid van de resultaten van het onderzoek. Kinderen met hartaandoeningen hebben andere kenmerken dan kinderen met andere chronische aandoeningen, zoals astma. Tevens beperkt het gebruik van de gehanteerde definitie voor chronische ziekte de generaliseerbaarheid van de gegevens. Het kleine aantal geschikte respondenten dat binnen het tijdsbestek van het onderzoek beschikbaar was beperkt de validiteit van het onderzoek. Veel respondentspecifieke kenmerken en ziektegerelateerde factoren zijn daardoor niet meegenomen in het onderzoek. Het is, gezien de gevonden resultaten, aan te bevelen een longitudinaal onderzoek op te zetten met een grotere groep kinderen en verschillende chronische ziekten. Tevens moet men in een vervolgonderzoek meer aandacht besteden aan de respondentspecifieke en ziektegerelateerde factoren. De inhoud van deze scriptie is vertrouwelijk. Wilt u de volledige scriptie inzien, dan kunt u een verzoek mailen aan: afstuderen@umcg.nl

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Bakker, mw. drs. G. and Pols, dr. J.
Supervisor name: Doolaard, dr. S. and Oenema-Mostert, mw. dr. C.E.
Faculty: Behavioural and Social Sciences
Keywords: hartaandoening, cardiologie, Onderwijs, Kinderen, Chronische ziekte, leerprestaties
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:06
Last Modified: 25 Jun 2020 11:06
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2570

Actions (login required)

View Item View Item