Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Wat is het verschil in klinisch redeneren tussen pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen in vergelijkingmet ervaren kinderverpleegkundigen?

IJnsen, J. (Jantien) and Feenstra, A. (Ankje) (2017) Wat is het verschil in klinisch redeneren tussen pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen in vergelijkingmet ervaren kinderverpleegkundigen? thesis, HBO-V.

[img] Text
HBOV2017J.IJnsenAnkjeFeenstra.pdf

Download (935kB)

Abstract

Aanleiding In het kader van de Bachelor Nursing 2020 is in januari 2017 een scholing ‘Klinisch Redeneren’ opgestart onder de ervaren kinderverpleegkundigen die werkzaam zijn in het Beatrix Kinderziekenhuis. Sinds november 2015 is er een nieuw curriculum ontwikkeld voor de opleiding tot kinderverpleegkundige. Het klinisch redeneren volgens de Zes Stappen Methodiek van Marc Bakker wordt zowel tijdens de scholing als in het nieuwe curriculum aangeboden. Door deze nieuwe ontwikkelingen wordt het niveau met betrekking tot kennis en het functioneren van de kinderverpleegkundigen verhoogd, gericht op de verschillende competentiegebieden. Dit staat vastgesteld in het nieuwe beroepsprofiel 2020. Tevens dienen deze ontwikkelingen als voorbereiding op de transitie van het UMCG naar tertiaire zorg. Theoretisch kader Er zijn vanuit de wetenschappelijke literatuur richtlijnen opgesteld waar de Team Huddle (Afdeling M4va, 2016), artsenvisite (Jacobs, 2009) en overdracht (Hesselink, Zo maak je een verpleegplan, 2011, pp. 25-27) aan moeten voldoen. Doelstelling Het doel van dit onderzoek is: ‘Binnen 20 weken is er aangetoond middels observatieonderzoek en half gestructureerde interviews hoe ervaren kinderverpleegkundigen klinisch redeneren volgens de Zes Stappen Methodiek van Marc Bakker in vergelijking met pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen toepassen. Vervolgens zal er een advies uitgebracht worden. Op deze manier is de verpleegafdeling M4 van het Beatrix Kinderziekenhuis op de hoogte van de ontwikkelingen omtrent klinisch redeneren’. Vraagstelling De vraagstelling van dit onderzoek is: ‘Hoe wordt de Zes Stappen Methodiek van Marc Bakker toegepast door ervaren kinderverpleegkundigen in vergelijking met pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen en bevat dit een waarneembaar verschil op afdeling M4 in het Beatrix Kinderziekenhuis te Groningen?’ Dataverzameling methode In het Beatrix Kinderziekenhuis is op verpleegafdeling M4, kinderneurochirurgie, -neurologie, -longziekten en algemene kindergeneeskunde, informatie verzamelt onder tien kinderverpleegkundigen. Er is observatieonderzoek verricht tijdens de Team Huddle, artsenvisite en overdracht. Daarop volgend werden half gestructureerde interviews afgenomen met de kinderverpleegkundigen. Een observatieschema is opgesteld aan de hand van de Zes Stappen Methodiek van Marc Bakker. Daarnaast waren de hoofdtopics voor het half gestructureerde interview: persoonlijke informatie, klinisch redeneren (scholing) en meningen/ervaringen). De analyse van het observatieonderzoek is uitgevoerd met behulp van Excel en de analyse van de interviews is met behulp van de stappen van Verhoeven (2008) geanalyseerd. Tevens is er literatuuronderzoek verricht. Resultaten Uit het observatieonderzoek komt naar voren dat de Zes Stappen Methodiek volledig gehanteerd wordt tijdens de Team Huddle, artsenvisite en overdracht (rapportage). Dit wordt door zowel de pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen als ervaren kinderverpleegkundigen gehanteerd. De structuur die de Zes Stappen Methodiek aanbiedt wordt echter door de ervaren kinderverpleegkundigen niet gehanteerd, terwijl de pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen dit wel doen. Veel ervaren kinderverpleegkundigen hebben de scholing ‘Klinisch Redeneren’ nog niet gevolgd, waardoor deze kennis nog niet door hen wordt beheerst. Feenstra, A. & IJnsen, J., Hanzehogeschool Groningen, Academie voor Verpleegkunde, 2017 4 Conclusie Samenvattend kan er geconcludeerd worden dat er een verschil is in het klinisch redeneren tussen pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen en ervaren kinderverpleegkundigen. Dit verschil uit zich in het gestructureerd toepassen van de Zes Stappen Methodiek van Marc Bakker. Doordat de pas afgestudeerde kinderverpleegkundigen vanuit het nieuwe curriculum deze methodiek veel behandelen tijdens de opleiding kinderverpleegkunde wordt de structuur terug gezien in hun handelen. De ervaren kinderverpleegkundigen passen deze methodiek nog niet toe, maar klinisch redeneren vanuit ervaring wat geen verschil veroorzaakt in de kwaliteit van zorg. Aanbevelingen Er worden aanbevelingen gedaan gericht op de praktijkgerichte scholingen, het jaarlijks herhalen hiervan en het invoeren van intervisie. Tevens wordt er een gelamineerd kaartje ontworpen als reminder en er wordt een aanbeveling uitgebracht op het gebied van vervolgonderzoek om de ontwikkeling opnieuw te meten.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Montfroy, E. (Esther) and (Regieverpleegkundige onderwijs) Beatrix Kinderziekenhuis (U
Supervisor name: Docent begeleider: and Werf, Frans van der
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Academie voor Verpleegkunde
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:06
Last Modified: 25 Jun 2020 11:06
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2553

Actions (login required)

View Item View Item