Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Werkgerelateerd leren: onderzoek naar het leren van medisch specialisten op de werkplek

Greven, A.Y. (2009) Werkgerelateerd leren: onderzoek naar het leren van medisch specialisten op de werkplek. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Greven2008vierkant.pdf

Download (5MB)

Abstract

Inleiding Een centraal kenmerk van medisch specialistische opleidingen is dat 95% van het programma bestaat uit leren op de werkplek. Doelstelling van dit onderzoek is inzicht te krijgen in hoe medisch specialisten in opleiding leren op de werkplek: welke leertheorieën liggen daaraan ten grondslag en welke leerondersteuning is nodig om het leerproces optimaal te laten verlopen. De centrale vraagstelling is: Hoe leren medisch specialisten in opleiding op de werkplek? Methode Literatuurstudie naar formeel en informeel leren en de factoren die daarop van invloed zijn. Van de gevonden leertheorieën is in een casestudy de relevantie getoetst voor medisch specialisten in opleiding tot nefroloog (nio’s). Daarbij is gebruik gemaakt van documentanalyse, interviews met sleutelfiguren en semigestructureerde interviews met zeven nio’s en recent geregistreerde nefrologen. Resultaten Dertien theorieën rond werkgerelateerd leren zijn te verdelen in vier clusters: immanent leren, gesitueerd leren, zelfstandig leren en arbeids- en beroepssocialisatie. Immanent leren kenmerkt zich door het uitvoeren van taken. Nio’s lopen op meerdere plaatsen stage en leren door de grote taakvariatie, de complexiteit van taken, het oplossen van problemen daarin, congresbezoek en literatuur, onderzoek doen en wetenschappelijke artikelen schrijven. Het centrale kenmerk van gesitueerd leren is het leren in de praktijkgemeenschap. Tijdens de stages leren nio’s van individuele supervisoren, nefrologen, collega nio’s, verpleegkundigen, vertegenwoordigers van andere disciplines en van (multidisciplinaire) besprekingen. Het zelfstandig leren bestaat uit het ontplooien van eigen initiatieven, leerdoelen en reflectie op eigen handelen. De beschikbaarheid van hulpmiddelen zoals boeken, tijdschriften, internet en de aanwezigheid van belangrijke anderen, metacognitieve kennis, vaardigheden en ervaringen zijn factoren die hierin een rol spelen. Arbeids- en beroepssocialisatie treedt op doordat nio’s op de werkplek te maken krijgen met verschillende rollen, posities, samenwerkingsverbanden, hiërarchie en afdelingsculturen. Hierdoor verwerven ze gedurende de opleiding een beroepshabitus. Conclusie Werkgerelateerd leren is met vier clusters van – in totaal dertien – leertheorieën te beschrijven. Alle clusters en theorieën spelen een rol in de praktijk van de opleiding van nefrologen en is te beschrijven in een model. Werkgerelateerd leren is erg complex en er zijn veel factoren op van invloed. Het ontwikkelde model geeft duidelijk weer hoe medisch specialisten in opleiding leren en daarmee geeft het een overzicht van de belangrijke elementen in het leerproces. Het is voor opleiders een instrument dat zij kunnen gebruiken bij het vormgeven en optimaliseren van hun opleiding.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Boendermaker, dr. P.M. and Jong, dr. G.M. de Huisartsgeneeskunde
Supervisor name: Zeelen, dr. J.J.M. and Linden, mw. drs. C.J. van der and Algemene Pedagogische Wetenschappen, RUG
Faculty: Behavioural and Social Sciences
Keywords: Geneeskunde, Onderwijs, Medisch Specialisten, Werk-leer trajecten, leertheorieën
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:05
Last Modified: 25 Jun 2020 11:05
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2521

Actions (login required)

View Item View Item