Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Usability-onderzoek rond digitale meldingen van incidenten

Korte, Emiel (2010) Usability-onderzoek rond digitale meldingen van incidenten. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Scriptie_Emiel_Korte.pdf

Download (1MB)

Abstract

Inleiding In ziekenhuizen noemt men onbedoelde gebeurtenissen die tot schade (kunnen) leiden bij een patiënt een incident. In het kader van de kwaliteitszorg en de patiëntveiligheid stimuleert het UMCG het digitaal melden van incidenten. Met behulp van de verzamelde gegevens analyseren centrale- en decentrale incidentmanagementcommissies (CIM- en DIM-commissies) oorzaken van incidenten en komen waar mogelijk tot adviezen voor aanpassing van werkwijzen en procedures. Het UMCG heeft het digitale meldformulier sinds 2008 in gebruik, maar medewerkers plaatsen kanttekeningen bij de gebruiksvriendelijkheid van digitale meldformulier. Het doen van een melding duurt bijvoorbeeld te lang en de keuzeopties bij vragen liggen soms te dicht bij elkaar. Dit leidt tot de vraag van DIM’s: “Wat is de oorzaak dat doen en verwerken van meldingen via het formulier momenteel niet efficiënt genoeg verloopt?” Door het beantwoorden van de vraag wil men er achter komen op welke punten aanpassing aan het huidige formulier wenselijk is. Onderzoeksmethodiek Tijdens een vooronderzoek zijn de gebruiksproblemen met het huidige formulier geanalyseerd door een expert review op basis van richtlijnen uit de literatuur en interviews met contactpersonen van DIM-commissies. Met hulp van leden van DIM-commissies en melders is onderzocht hoe de categorie ‘overig’ is op te splitsen. Hierbij zijn als benchmark meldformulieren van andere ziekenhuizen gebruikt. In het onderzoek is een gebruikerstest uitgevoerd met negen testpersonen, waarbij gebruikersproblemen zijn geregistreerd met observatie en interviews. Met de resultaten uit het vooronderzoek en de uitkomst van de gebruikerstest is een prototype voor een formulier ontwikkeld met oplossingen voor de gevonden problemen. Dit prototype is geanalyseerd in een tweede gebruikerstest volgens hetzelfde stramien als de eerste. Resultaten Het vooronderzoek en de eerste gebruikerstest kwamen diverse problemen met het meldformulier naar voren. In Er is een nieuwe lijst met meldcategorieën samengesteld. De testpersonen konden in de tweede gebruikerstest prima met het prototype uit de voeten en hadden zichtbaar minder tijd nodig om te lezen en na te denken, hetgeen duidelijk tijdwinst opleverde. De algemene indruk van de testpersonen over het prototype is zeer positief. Aanbevelingen Het blijkt mogelijk om het digitale meldingsformulier voor incidenten te verbeteren. Er zijn diverse aanbevelingen voor verdere optimalisering van het incidentmeldingssysteem gedaan.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, Jan
Supervisor name: Schipper, Sjaak
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Instituut voor Communicatie & Media
Keywords: meldformulier, patiëntveiligheid, usability, digitale meldingsprocedures
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:05
Last Modified: 25 Jun 2020 11:05
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2475

Actions (login required)

View Item View Item