Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Twee kapiteins op een schip

Peters, J.M. (Marit) (2013) Twee kapiteins op een schip. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Peters_M_2013.pdf

Download (581kB)

Abstract

Inleiding Doordat arts/patiënt gesprekken anders zijn dan alledaagse gesprekken (o.a. door het institutionele karakter), zijn deze gesprekken vanuit theoretisch perspectief voor onderzoekers interessant. Echter, ook vanuit de patiëntenzorg- en opleidingspraktijk binnen het UMCG bestaat een behoefte aan meer inzicht in deze gesprekken. De uitkomsten van onderzoek naar de communicatie tussen artsen en patiënten kan artsen (in opleiding) helpen hun gesprekken beter te laten verlopen om zo de kwaliteit van de zorg te vergroten. In dit onderzoek zijn twee facetten bestudeerd die de patiëntparticipatie in gesprekken met artsen beïnvloeden: de vaststaande faseringen in het arts/patiënt gesprek met de daaraan verbonden gespreksdoelen en de manier waarop er in deze gesprekken omgegaan wordt met het stellen van vragen. Methode Voor dit onderzoek zijn in totaal 29 arts/patiënt gesprekken op de polikliniek van de afdeling orthopedie opgenomen op video. Aan de artsen (allen arts in opleiding tot orthopedisch chirurg) en de patiënten is gevraagd om na afloop van het consult een rapportcijfer toe te kennen aan de gevoerde gesprekken. De patiënten kregen daarnaast ook een vragenlijst over het gesprek met daarin zeven meerkeuzevragen en twee open vragen. De gesprekken zijn op basis van beide oordelen gekwalificeerd als ‘goed beoordeeld’ of als ‘minder goed beoordeeld’. Een conversatieanalyse (kwalitatieve analyse) is uitgevoerd op de drie hoogst en laagst beoordeelde gesprekken (in totaal zes) om inzicht te krijgen in factoren die het verschil in beoordeling kunnen verklaren. Resultaten en conclusie Uit de analyse blijkt dat de beoordelingen van de gesprekken vaak in verband zijn te brengen met het fase-verloop binnen de gesprekken. De ‘goed beoordeelde’ gesprekken volgen vaak de traditionele structuur van het arts/patiënt gesprek, maar binnen de ‘minder goed beoordeelde’ gesprekken komen de fases op verschillende momenten terug en worden de fases daarnaast niet alleen door de arts geïnitieerd maar ook door de patiënt. In deze ‘minder goed beoordeelde’ gesprekken komt de patiënt met een helder doel naar het consult (bijvoorbeeld een vraag over een eerder gestelde diagnose of een vraag over het behandelplan). Dit duidelijke doel van de patiënt is vaak niet in overeenstemming te brengen met de vaste structuur van het arts/patiënt gesprek waardoor er binnen de gesprekken een vorm van ‘onderhandeling’ ontstaat tussen de gesprekspartners over het gespreksonderwerp: ‘topic competitie’. Deze competitie vindt zowel plaats tussen als binnen de gespreksfases.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J.
Supervisor name: Huiskes, dr. M.
Faculty: Arts
Keywords: Arts/patiënt gesprekken, Conversatieanalyse, Patiënttevredenheid
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:04
Last Modified: 25 Jun 2020 11:04
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2401

Actions (login required)

View Item View Item