Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

‘De Ziezon Onderwijsmap: bruikbaar gereedschap?’: Praktijkgericht onderzoek naar het gebruik van de Ziezon Onderwijsmap.

Heide, Nienke and Zantingh, Esther (2011) ‘De Ziezon Onderwijsmap: bruikbaar gereedschap?’: Praktijkgericht onderzoek naar het gebruik van de Ziezon Onderwijsmap. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
2011_Nienke_vdr_Heide_-_Esther_1.pdf

Download (889kB)

Abstract

Korte beschrijving van de instelling Ons onderzoek is uitgevoerd in het UMCG. Het Universi-tair Medisch Centrum Groningen (UMCG) is één van de grootste ziekenhuizen in Nederland en de grootste werk-gever van Noord-Nederland. Eén van de kerntaken van het UMCG is onderwijs. Jaarlijks doen zo’n 1500 studenten in het UMCG een stage, co-schap of (afstudeer)onderzoek. In het UMCG wordt gezorgd voor onderwijs aan langdurig of chronisch zieke kinderen en de begeleiding van de scholen van deze kinderen. Dit wordt gedaan door consulenten onderwijsondersteuning zieke leerlingen van de Educatieve Voorziening. De consulenten, coördinatoren en de hoofden van de Educatieve Voorzieningen vormen samen het lande-lijk netwerk Ziezon (Ziek Zijn & Onderwijs). Ziezon heeft zich ontwikkeld tot een breed netwerk. Diverse belangen-organisaties en experts in het veld van ziektebeelden zijn zich gaan verbinden met Ziezon. Via het studentenbureau van het UMCG zijn wij gevraagd door het hoofd van de afdeling Educatieve Voorzieningen om onderzoek te doen naar de Ziezon Onderwijsmap. Deze map wordt gebruikt door de consulenten en door leerkrachten die te maken hebben met zieke kinderen1. De opdrachtgever wilde graag van ons weten waarom de onderwijsmappen besteld worden, hoe deze gebruikt worden en of er nog verbeterpunten zijn. Ze hoopte duide-lijkheid te krijgen over de manier waarop de mappen toegepast worden in het onderwijs aan zieke leerlingen. Hoofdvraag Hoe ervaren leerkrachten het gebruik en de inhoud van de Ziezon Onderwijsmap? Deelvragen Hoe worden de Ziezon Onderwijsmappen ingezet? Waarom worden de Ziezon Onderwijsmappen aangevraagd? Hoe wordt de Ziezon Onderwijsmap beoordeeld? ` Voor ons praktijkgericht onderzoek hebben wij eerst inter-views afgenomen onder intermediairs. De Ziezon Onder-wijsmap is gemaakt voor intermediairs, in dit geval de leerkrachten en consulenten. Naar aanleiding van deze interviews hebben we een definitieve vragenlijst opgesteld die we voorgelegd hebben middels een digitale of telefoni-sche enquête. Resultaten Uit de resultaten van de interviews is gebleken dat de Ziezon Onderwijsmap vooral als naslagwerk gebruikt wordt. Het ziektespecifieke gedeelte van de informatie wordt hierbij het meest intensief gebruikt. De portfolio-functie wordt het minst intensief gebruikt. De geïnterview-den waren overwegend positief over de leesbaarheid van de map. Wel vonden ze de omvang van de map groot waardoor de map kan afschrikken. Als sterke punten van de map werden protocollen, literatuur en voorbeeldbrieven genoemd. In de enquête werden bovenstaande resultaten bevestigd. De map werd vooral ingezet als naslagwerk en het ziekte-specifieke gedeelte wordt het meest intensief gebruikt. Ook bleek uit de enquête dat het portfolio gedeelte het minst aansluit bij wat men in de praktijk nodig heeft. Verder gaf meer dan de helft van de respondenten aan de map weinig te gebruiken. De voornaamste reden hiervoor is dat men de map als naslagwerk gebruikt. Ten slotte hebben we de respondenten gevraagd een rapportcijfer te geven aan de Ziezon Onderwijsmap. Het gemiddelde cijfer dat hieruit kwam was een 7,4. Conclusie De Ziezon Onderwijsmap wordt omschreven als ‘informa-tief’, ‘overzichtelijk’ en ‘prettig om te lezen’. Verder gaven alle scholen die wij geïnterviewd hebben aan, de map aan te raden aan collega’s. Hieruit kunnen we concluderen dat de map als bruikbaar wordt ervaren. Uit de digitale enquête blijkt dat de map redelijk goed aansluit bij wat men in de praktijk nodig heeft. Het ziektespecifieke gedeelte van de map sluit het beste aan en het portfolio gedeelte het minst. Meer dan de helft van de respondenten geeft aan geen minder sterk punt van de map te kunnen benoemen. Wel kwam uit de resultaten naar voren dat de omvang van de map te groot wordt gevonden en daardoor kan afschrikken. Verder kwam naar voren dat de Ziezon Onderwijsmap vooral als naslagwerk gebruikt wordt. Ten slotte kunnen we uit het rapportcijfer concluderen dat de map als ruim vol-doende wordt beoordeeld. 1 Wanneer niet nader beschreven, hebben wij voor de leesbaarheid van ons onderzoek ervoor gekozen de termen ‘zieke kinderen’ en ‘zieke leerlingen’ te gebruiken. Met deze termen bedoelen we zowel het kind met een chronische aandoening als het kind met een ernstige ziekte. Verder zijn we ons ervan bewust dat een kind meer is dan een ziekte alleen.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J. and Bakker, G.
Supervisor name: Caro, J.
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Academie voor Sociale Studies
Keywords: evaluatie, onderwijs, zieke kinderen, Ziekenhuis, Ziezon Onderwijsmap
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:04
Last Modified: 25 Jun 2020 11:04
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2369

Actions (login required)

View Item View Item