Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Cost calculation for the educational programs of the Wenckebach Institute

Bok, Sabina (2009) Cost calculation for the educational programs of the Wenckebach Institute. thesis, Other studies (UMCG).

Full text available on request.

Abstract

Probleemstelling Het Wenckebach Instituut (WI) richt zich op de ontwikkeling en opleiding van alle professionals in de zorg en verzorgt en faciliteert (wetenschappelijke) opleidingen, trainingen en adviezen. Deze activiteiten brengen verschillende kosten met zich mee, die men moet toe- en doorberekenen in de kostprijs per opleiding. Op dit moment bestaat echter onvoldoende transparantie rondom de toe- en doorberekening van in- en externe opleidingen van het WI. Dit onderzoek probeert daarin meer inzicht te geven. Van belang is in hoeverre er een verschil bestaat tussen de kostprijzen en of deze marktconform zijn. Wanneer de kostprijzen van de opleidingen vast staan, vindt daarom vergelijking plaats van de kostprijzen van opleidingen van de School of Nursing and Health van het Wenckebach Instituut met die van andere medische centra (benchmarking). De onderzoeksvragen zijn: Wat zijn de werkelijke kostprijzen van de in- en externe opleidingen van het WI? Hoe verhouden deze kostprijzen zich tot de kostprijzen van vergelijkbare organisaties? Methode Literatuuronderzoek rond kostprijsberekening via de EBSCO host database, Google Scholar en studieboeken. Interviews met medewerkers WI voor het berekenen van de kostprijzen. Contact zoeken met organisaties die dezelfde opleidingen aanbieden voor het benchmarking gedeelte. Resultaten Gedetailleerd inzicht in de huidige wijze van kostprijsberekening. Voorstellen voor aanpassingen. De resultaten die uit de berekeningen zijn voortgekomen zijn vertrouwelijk. De prijzen van de opleidingen van andere ziekenhuizen waren goed te achterhalen, maar over de manier waarop de prijs tot stand komt, viel niets te achterhalen. Benchmarking was daardoor niet mogelijk. Conclusie Er is een nieuwe methode van kostprijsberekening. De nieuwe methode deelt de kosten aan de opleidingen toe op een pragmatische, duidelijke en goed te begrijpen manier. De methode verschilt niet fundamenteel van de oude methode, maar neemt wel meer kosten in beschouwing. Hierdoor ontstaan enkele kostenstijgingen. Voor benchmarking is verder onderzoek over de gebruikte methoden van andere ziekenhuizen noodzakelijk. De inhoud van deze scriptie is vertrouwelijk. Wilt u de volledige scriptie inzien, dan kunt u een verzoek mailen aan: afstuderen@wenckebach.umcg.nl

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Nap, R.E.
Supervisor name: Bogt, prof. dr. H.J. ter and Kamminga, dr. P.E.
Faculty: Economics and Business
Keywords: Wenckebachinstituut, Opleidingen, Kostprijsberekening
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:03
Last Modified: 25 Jun 2020 11:03
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2356

Actions (login required)

View Item View Item