Janssen, Marit (2010) Patiëntenvoorlichting via internet: In hoeverre zijn cliënten van de Verloskundige Stadspraktijk overtuigd van de online aangeboden voedingsvoorlichting door deze praktijk? thesis, Other studies (UMCG).
Text
Scriptie_Marit_Janssen.pdf Download (933kB) |
Abstract
Inleiding Vrouwen ontwikkelen tijdens hun zwangerschap een grotere informatiebehoefte en gaan veelvuldig (op internet) op zoek naar zwangerschapsgerelateerde informatie, bijvoorbeeld over voeding. Teksten over voeding zijn zowel informatief als persuasief van aard. Informatief, omdat het de lezer inzicht geeft in de schadelijkheid van bepaalde producten en gewoonten tijdens de zwangerschap. Persuasief omdat het doel overtuigen is: mensen worden aangespoord tot gezond gedrag. Rond teksten over voeding tijdens de zwangerschap is in dit onderzoek gekeken naar het effect van de aanwezigheid en uitgebreidheid van argumentatie. Verder werd de invloed op waardering en overtuiging van de voedingsvoorlichting onderzocht van sociaaleconomische status (hoogopgeleiden hebben vermoedelijk een grotere informatiebehoefte dan laagopgeleiden) en eerdere zwangerschappen (er bestaat een sterk verhoogde informatiebehoefte bij een eerste zwangerschap). Methode Met behulp van een vragenlijst en zeven interviews is gekeken naar de effecten van verschillende presentaties van argumenten op lezerwaardering en –overtuiging. Er zijn drie teksten met voedingsadviezen gebruikt: (1) ‘Mag ik alles eten tijdens mijn zwangerschap?’, (2) ‘Waarom moet ik oppassen met rauw vlees en rauwe melk?’ en (3) ‘Hoe schadelijk is alcohol als ik zwanger ben?’ In tekst één werden geen argumenten opgenomen, tekst twee bevatte een enkel argument en in de tekst drie werden zes argumenten verwerkt. Resultaten Lezers waardeerden tekst 1 het minst (een gemiddelde waardering van 5,5 punten op een 7-punts Likert-schaal) en tekst 3 het meest (6,4). Tekst 2 werd gewaardeerd met het cijfer 5,9. De lezerovertuiging liet een score zien van 5,7 voor tekst 1, 6,4 voor tekst 2 en 6,5 voor tekst 3. De verschillen tussen de teksten waren zowel voor waardering als voor overtuiging significant. De interviews lieten zien dat vrouwen teksten die argumentatie gebruiken, positiever waarderen dan de tekst zonder argumentatie. Door de gegeven argumenten konden ze beter een afweging maken over het opvolgen van het gegeven advies. Er bleek geen significant verschil in lezerwaardering en –overtuiging tussen laag- en hoogopgeleiden. Evenmin bleek het uit te maken of vrouwen voor het eerst zwanger waren of niet Conclusie Het is raadzaam om bij het geven van voedingsadviezen aan zwangeren te allen tijde gebruik te maken van argumentatie. Men is meer overtuigd van voorlichting als er meerdere argumenten waren opgenomen. Dit effect hangt mogelijk ook samen met het onderwerp van de tekst: alcohol. Van alcohol zijn de schadelijke effecten namelijk meer bewezen en ook meer omstreden dan de gevolgen bij het eten van bepaald voedsel. Teksten over voeding tijdens de zwangerschap hoeven niet geoptimaliseerd te worden als het gaat om de lezerkenmerken opleidingsniveau en ervaring met zwangerschap. Wellicht zijn er andere kenmerken waarop het voorlichtingsmateriaal getailored kan worden, zodanig dat de voorlichting beter wordt gewaardeerd door zwangeren en zij meer overtuigd zullen zijn van de boodschap.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Pols, dr. J. |
Supervisor name: | Sanders, dr. José |
Faculty: | Arts |
Keywords: | Extramurale Verloskundige Zorg, communicatie, voedingsvoorlichting, voeding, zwangerschap |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 11:03 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 11:03 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2318 |
Actions (login required)
View Item |