Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Hoe tevreden zijn patiënten over de afdeling revalidatiegeneeskunde? Een kwantitatief onderzoek naar de tevredenheid van uitbehandelde patiënten van de afdeling revalidatiegeneeskunde in het UMCG.

Oppenraaij, L.R. (Lotte) van (2013) Hoe tevreden zijn patiënten over de afdeling revalidatiegeneeskunde? Een kwantitatief onderzoek naar de tevredenheid van uitbehandelde patiënten van de afdeling revalidatiegeneeskunde in het UMCG. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Oppenraaij_L_van_2013.pdf

Download (621kB)

Abstract

Inleiding De kwaliteit van de zorg is door de jaren heen steeds een belangrijkere rol gaan spelen. Dit komt onder andere door de marktwerking die ervoor heeft gezorgd dat er meer concurrentie is tussen de verschillende zorginstellingen, wat er toe geleid heeft dat zorginstellingen meer belang hechten aan de kwaliteit van de zorg. Tegenwoordig kunnen patiënten hun wensen uiten en zijn zij minder afhankelijk doordat zij keuze hebben uit verschillende zorginstellingen. Voor zorginstellingen is het belangrijk om te achterhalen hoe tevreden patiënten zijn die onder behandeling zijn of zijn geweest bij hen op de afdeling. Op deze manier kan worden bepaald op welke punten de patiënttevredenheid kan worden verbeterd met als doel de patiënttevredenheid te verhogen. Daarom is bij het Centrum voor Revalidatie (locatie UMCG) onderzocht hoe tevreden patiënten zijn die daar poliklinisch behandeld zijn geweest. Methode Vragenlijstonderzoek waarbij acht factoren zijn meegenomen: Bejegening, informatieverstrekking, deskundigheid zorgverleners, procedures en afspraken, (telefonische) bereikbaarheid, inrichting van de praktijk(ruimte), nazorg, gemiddeld rapportcijfer en aanbevelingen. De vragenlijst is op de afdeling revalidatiegeneeskunde digitaal afgenomen middels het programma LimeSurvey bij uitbehandelde patiënten. Resultaten Patiënten geven de afdeling revalidatiegeneeskunde gemiddeld een 8,5. Alle patiënten hebben aangegeven dat zij de afdeling zouden aanbevelen aan andere patiënten. Bejegening: patiënten voelen zich erg serieus genomen door baliemedewerker en arts/behandelaar. Informatie: het behandelteam is goed op elkaar is ingespeeld en geeft eenduidige informatie geeft. Daarnaast legt zowel de baliemedewerker als de arts/behandelaar dingen aan de patiënt op een begrijpelijke manier uit. Ook weten patiënten waar zij terecht kunnen met eventuele vragen na afsloop van de behandeling. Deskundigheid: Patiënten zijn erg tevreden over de deskundigheid van de arts/behandelaar. Procedures & afspraken en telefonische bereikbaarheid: iets meer dan de helft van de patiënten heeft een wachttijd heeft van minder dan 10 minuten. De patiënten zijn zeer tevreden over de telefonische bereikbaarheid. Inrichting praktijk(ruimte): Er is erg hoge waardering voor de privacy bij de balie en de patiënten hebben een positief oordeel over de fysieke toegankelijkheid van de afdeling. Nazorg: het is voor patiënten niet altijd duidelijk bij wie zij terecht kunnen met klachten of hoe zij in contact kunnen komen met lotgenoten. Conclusie en aanbevelingen Patiënten van de afdeling revalidatiegeneeskunde zijn erg tevreden zijn over de geboden zorg. De mogelijkheden tot lotgenotencontact en de klachtenregeling verdienen aandacht. De vragenlijst kan nog op enkele punten verbeterd worden en bij langdurig gebruik kan op individueel niveau feedback gegeven worden aan de arts/behandelaar.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Schier, E
Supervisor name: Luinge, Mw. dr. M
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Academie voor Sociale Studies
Keywords: Longziekten, Patienttevredenheid, revalidatiegeneeskunde
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:02
Last Modified: 25 Jun 2020 11:02
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2183

Actions (login required)

View Item View Item