Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Modernization of postgraduate medical training: competence based curricula

Bakker, B. (Beatrijs) (2010) Modernization of postgraduate medical training: competence based curricula. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
2010_Bakker_Modernization_of_p_1.pdf

Download (1MB)

Abstract

Assistenten in opleiding en docenten De aansluiting tussen opleiding en beroepsuitoefening: op welke taken voelen oud aios zich het best voorbereid? Inleiding De modernisering van de medische vervolgopleidingen is sinds enkele jaren in volle gang. De integratie van de CanMEDS-competenties in de curricula van de opleidingen is een belangrijk onderdeel van deze modernisering. Dit betekent dat de opleiding zich ook richt op andere competenties dan de competentie medisch handelen. Medisch specialisten moeten zich hierdoor in de toekomst beter voorbereid voelen op de beroepspraktijk. Dit onderzoek richt zich op de vraag of de huidige verschillen in voorbereidingsgevoel bij verschillende taken wordt veroorzaakt door de aard van de meest relevante competenties die nodig zijn om die taken naar behoren uit te voeren. Daarbij is de volgende hypothese getoetst: ‘Oud aios voelen zich beter voorbereid op taken waarvoor de competentie medisch handelen het meest relevant is, dan op taken waarvoor deze competentie minder relevant is’. Methode Koppeling van de taken van medisch specialisten aan de zeven CanMEDS-competenties via een consensus procedure (gemodificeerde Delphi-techniek). Door een panel van experts op het gebied van de medische vervolgopleidingen te vragen welke competentie(s) het meest relevant zijn om een taak naar behoren uit te voeren werd deze koppeling tot stand gebracht. Onderzoek naar de samenhang tussen de mate van voorbereiding op taken en de relevantie van de competenties via regressieanalyses. Resultaten De consensus procedure resulteerde in een lijst taken per CanMEDS competentie waarvoor deze competentie het meest relevant is bevonden. De regressieanalyses toonden een significant verband tussen een positief gevoel van voorbereiding van medisch specialisten en de competentie medisch handelen. Conclusie Oud aios voelen zich beter voorbereid op taken waarvoor de competentie ‘medisch handelen’ het meest relevant is. Een praktische implicatie is dat nu bekend is welke taken men meer kan trainen om er voor te zorgen dat oud aios over alle competenties beschikken die belangrijk zijn in hun dagelijkse werkzaamheden. Een beperking van het onderzoek is het gebrek aan eenduidige definities van de CanMEDS-competenties. De deelnemers van de consensus procedure hebben verschillende ideeën over de betekenis van de competenties. In vervolgonderzoek is het belangrijk dat hier eenduidigheid over ontstaat. Vervolgonderzoek is van belang zodra de eerste ‘modern’ opgeleide medisch specialisten beginnen aan hun zelfstandige beroepsuitoefening. Dit moet uitwijzen of de extra aandacht voor de CanMEDS-competenties er daadwerkelijk toe leidt dat de medisch specialisten goed voorbereid zijn op alle taken die deel uitmaken van hun werkzaamheden. Ongeacht de daarvoor noodzakelijke competenties.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J. (Jan) arts-onderwijskundige and Remmelts, drs. P. Wenckebach Instituut
Supervisor name: Nijstad, prof. dr. B.A. Bedrijfskunde
Faculty: Economics and Business
Keywords: concensus procedure, self-efficacy, medisch Specialist, task, CanMEDS-Competenties
Date Deposited: 25 Jun 2020 11:01
Last Modified: 25 Jun 2020 11:01
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/2172

Actions (login required)

View Item View Item