Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Ontspannen in VR; het ontwerpen van een VR game om relaxatie bij patiënten met matige psychotische klachten te bevorderen

Bakker, R. (Rowin) (2017) Ontspannen in VR; het ontwerpen van een VR game om relaxatie bij patiënten met matige psychotische klachten te bevorderen. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
2017_Bakker_Rowin.pdf

Download (1MB)

Abstract

Abstract: Het UCP (Universitair Centrum Psychiatrie) van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) is vorig jaar, onder leiding van psychiater en onderzoeker dr. Wim Veling, gestart met een virtueel relaxatieproject. Dit project, VRelax, bestaat uit rustgevende 360° video’s. Patiënten met verschillende psychiatrische diagnoses zijn met het VRelax programma in een pilotstudie getest op de mate van ontspanning en gemoedstoestand. Uit de resultaten van de pilot bleek dat de deelnemers niet voldoende werden afgeleid van de 360° video. De vraag van het UCP was om te onderzoeken hoe het huidige VRelax project interactief gemaakt kan worden. In de probleemanalyse is vastgesteld dat het onderzoek zich richt op de doelgroep: thuiswonende(ambulante) patiënten met een gediagnosticeerde psychotische stoornis. Deze doelgroep is gekozen omdat er zo rekening gehouden kan worden met specifieke gameplay voorwaarden. Op basis van literatuuronderzoek, naar kenmerken van een psychotische stoornis, relaxatietherapieën en VR presence, zijn er ontwerpvoorwaarden opgesteld. Deze voorwaarden zijn vertaald naar drie verschillende game concepten. Deze zijn gepresenteerd aan de opdrachtgever waaruit één definitief concept is gekomen. Dit concept, Qi Flow, is ontwikkeld naar een interactief prototype wat gespeeld kan worden met een Gear VR-bril. Het prototype kenmerkt zich door Tai Chi en Qigong ontspanningsoefeningen die de speler uitvoert op het ritme van muziek. De speler wordt daarbij door middel van auditieve begeleiding ondersteund. Op basis van een voor- en nameting is het prototype getest door tien gezonde participanten (n=10). Hiervoor zijn vragenlijsten over de subjectieve stress (PSS), presence (IPQ) en de gemoedstoestand gebruikt. Daarnaast heeft er een basismeting en een tussentijdse hartslagmeting plaatsgevonden. De resultaten van de voor- en nameting laten een positief effect op de gemoedstoestand en presence zien. Met name een significante toename in de ontspanning t(9) = 5,01, p < 0,01, d = 1,18, een significante afname in stress, t(9) = -4,03, p = 0,015, d = -1.02 en een significante afname in nervositeit t(9) = -2,34, p = 0,022, d = -0,83. De presence score is hoog, de speler heeft sterk het gevoel aanwezig te zijn in de VO en wordt daarbij niet verstoort van buitenaf. Er is geen verband gevonden tussen de positieve toename van de gemoedstoestand en de hoge presence score. Het doel van dit onderzoek was het ontwikkelen van een interactief prototype dat ingezet kan worden als VR ontspanningshulpmiddel. Het ontwerp van het prototype heeft rekening gehouden met de doelgroep, patiënten met een gediagnosticeerde psychotische stoornis. Vanwege de kleine onderzoeksgroep (n = 10) is de statistische power klein maar de resultaten zijn desalniettemin interessant voor exploratieve doeleinden.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Veling, dr. W.
Supervisor name: Bosch, dr. K. van den
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Instituut voor Communicatie & Media
Keywords: Ontspanning, Psychotische stoornis, University Centrum Psychiatrie (UCP), UMCG, Virtuele Realiteit (VR), Applied Games, Muziektherapie, Tai CHi oefeningen, Qigong oefeningen
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:57
Last Modified: 25 Jun 2020 10:57
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1799

Actions (login required)

View Item View Item