Kistemaker, M (Maaike) (2013) Studentenbureau UMCG in de spotlights : Communicatieonderzoek naar de naamsbekendheid en reputatie van het studentenbureau UMCG binnen het UMCG. thesis, Other studies (UMCG).
Text
maaike2013def..pdf Download (628kB) |
Abstract
Inleiding Het doel van dit onderzoek zijn aanbevelingen op het gebied van interne communicatie aan het Studentenbureau UMCG voor de verbetering van de naamsbekendheid van het Studentenbureau UMCG. Bij de naamsbekendheid gaat het om het kennen van de namen en diensten van het SbU. De hoofdvraag luidt: “Welke conclusies en aanbevelingen levert de vergelijking op tussen de huidige en gewenste naamsbekendheid en reputatie van het SbU binnen het UMCG?” Methode: Om de hoofdvraag te beantwoorden is een enquête gehouden. Hierin zijn verschillende namen die met (voorgangers van) het SbU te maken hebben benoemd en wordt gevraagd of deze namen bekend zijn. Daarnaast wordt er gevraagd naar het gebruik van de diensten van het SbU en de informatiebehoefte hierover. Naast de enquête zijn er gesprekken met medewerkers van het UMCG gevoerd om te peilen hoe de samenwerking met het SbU wordt ervaren, zodat er een uitspraak over de reputatie (hoe het SbU bij klanten bekend staat) gedaan kan worden. Resultaten: Uit de enquête, gehouden onder honderd medewerkers van het UMCG, kwam naar voren dat de naam SbU een bekendheid heeft van 52,1%. De diensten stageovereenkomsten regelen (24,7 en 22,9%), faciliteiten voor studenten (26 en 31,4%), bemiddeling studeren en afstuderen (24,7 en 31,4%) en begeleiden van studenten (27,3 en 17,2%) worden onder de geïnterviewden het meest gebruikt (1e percentage) en ze willen er ook meer over weten (2e percentage). De diensten die het meest gebruikt worden om informatie te zoeken zijn naast het contact met medewerkers van het SbU, informatie van collega’s (76,8%) en intranet (60,8) Conclusies: De reputatie van het SbU lijkt goed te zijn. Geïnterviewden omschrijven de samenwerking als positief. De bekendheid van de naam en diensten van het SbU mag verbeterd worden. Medewerkers van het UMCG die niet samenwerken met het SbU willen geïnformeerd worden over de diensten. Zij kunnen als potentiële relaties gezien worden. Dit is een goede gelegenheid om te laten weten wat het SbU te bieden heeft. Wanneer er meer naamsbekendheid wordt verworven kunnen meer medewerkers vertellen over het SbU waardoor het nog meer bereik krijgt. Adviezen: Identiteit van het SbU ontwikkelen. Bij veel adviezen gaat het om het plaatsen van berichten om in de vorm van bijvoorbeeld flyers en posters, maar ook via de digitale weg zichtbaarheid te creëren. Daardoor is er een kans dat verschillende medewerkers van het UMCG het bericht herhaaldelijk zien. Hierdoor wordt het SbU bekender en doen andere samenwerkingsvormen zich wellicht voor.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Muurman, mw. A. |
Supervisor name: | Schat, T. |
Faculty: | Hanze University Groningen |
Institute: | Instituut voor Communicatie & Media |
Keywords: | Naamsbekendheid, Studentenbureau UMCG, Communicatie |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:40 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:40 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/175 |
Actions (login required)
View Item |