Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Genetica op het web

Heesters, M (Marijn) (2014) Genetica op het web. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Klinische_genetica_op_het_web.pdf

Download (1MB)

Abstract

Inleiding Klinische Genetica is de sectie van de afdeling Genetica in het UMCG die zich dagelijks bezighoudt met de patiëntenzorg van patiënten van de afdeling. Bij hen komen patiënten en zelfs families die erfelijkheidsonderzoek ondergaan. Per jaar verwerken zij ongeveer 6000 patiënten met erfelijke kanker, hartziekten of aangeboren aandoeningen. Het probleem van Klinische Genetica is dat de website tekortschiet in de presentatie naar de verschillende doelgroepen. Hierdoor is de informatievoorziening voor patiënten en verwijzers onvoldoende. Methode Om dit probleem op te lossen heb ik onderzoek gedaan naar de verschillende stakeholders voor de website. Ook verrichte ik deskresearch voor meer achtergrondinformatie. Ik hield verschillende interviews met patiënten, verwijzers en medewerkers om erachter te komen wat zij belangrijk vonden voor de website van Genetica en wat zij hier op willen zien. Daarnaast maakte ik gebruik van concurrentie, doelgroep en trendanalyses om erachter te komen hoe andere UMC’s zich verhouden tot het UMCG en welke trends er spelen binnen de bevolking en in welke segmenten de doelgroepen te verdelen zijn. Resultaten Tijdens mijn vooronderzoek kwam naar voren dat patiënten in veel verschillende groepen versplinterd zijn en dat deze kleine groepen zeer selecte wensen hebben. Ook maakt de bevolking steeds meer gebruik van nieuwe communicatietechnologie en stijgt de bevolkingsdichtheid evenals de zorgrekening. De UMC’s trekken steeds meer behandelingen naar zich toe en de ontwikkelingen op het gebied van genetica volgen elkaar in rap tempo op. Uit mijn interviews kwam naar voren dat de ondervraagden de website als niet goed ervaren. Zij vinden deze moeilijk te vinden en merken op dat de gebruikte woorden en labels te ingewikkeld zijn om snel te begrijpen. Dit nodigt hen niet uit om verder te klikken. Zij willen graag meer functionaliteit zien op de website die hun ervaring verbeterd en meer bruikbare informatie biedt. In de adviezen wordt getracht elke doelgroep en subgroep zo goed mogelijk tevreden te stellen door voor elk wat wils te bieden. Conclusie Ik adviseer Klinische Genetica onder andere om een lijst met links voor patiënten op te stellen, een filmpje te maken met een voorbeeldconsult en een lijst met uitslagtermijnen van onderzoek te presenteren. Daarnaast zou Klinische Genetica haar teksten moeten aanpassen en labels verduidelijken. De implementatie hiervan kan het beste verzorgd worden door stages en opdrachten te bieden aan studenten, zij zijn vele malen goedkoper maar kunnen niet voor elk punt ingezet worden vanwege hun gelimiteerde kennis en kunde. Door deze adviezen te implementeren verwacht ik dat de website van Klinische Genetica een sterke plaats inneemt bij de doelgroepen en hen duidelijk en helder kan informeren.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Greidanus, mw. M.
Supervisor name: Liefers, J.
Faculty: Hanze University Groningen
Keywords: Digitale Informatie, Genetica, UMCG, Branding, Website
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:55
Last Modified: 25 Jun 2020 10:55
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1616

Actions (login required)

View Item View Item