Schlepers, Dorette (2008) De dienstverlening van de onderafdeling Obstetrie: wat zijn de sterke punten van de onderafdeling Obstetrie en hoe kunnen die het best gecommuniceerd worden met verwijzers, publiek en patiënten. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Schlepers2008vierkant.pdf Download (6MB) |
Abstract
Introductie Marktwerking in de zorg is nog een relatief onbekend begrip, zo ook voor de onderafdeling Obstetrie van het UMCG. In de obstetrie is “de markt”scherp begrensd. Om marktaandeel te houden of te vergroten moet het UMCG vooral concurreren met het Martini Ziekenhuis. Om deze reden is er behoefte aan een advies over hoe de afdeling Obstetrie zichzelf goed voor het voetlicht kan brengen bij patiënten, verwijzers en publiek, waarbij de nadruk wordt gelegd op de positieve kanten van de afdeling. De vraagstelling van dit onderzoek is: Wat zijn de sterke punten van de medewerkers, de zorg, de faciliteiten en de organisatie van de onderafdeling Obstetrie en hoe kunnen die het beste gecommuniceerd worden met verwijzers, publiek en patiënten? Methode Marktanalyse met behulp van een intern- en extern onderzoek. Adviezen Indien de afdeling meer patiënten aan het ziekenhuis wil binden, dan moet ze patiëntgerichter te werk gaan, door in te spelen op de behoeften van de patiënt. Ook moet het personeel zich bewuster worden van het feit dat de onderafdeling Obstetrie in de regio een kwalitatief hoogstaande afdeling is. De onderafdeling Obstetrie kan meer patiënten aan zich binden en/of patiëntgerichter te werk gaan door: -Samen te werken met verwijzers. -Voorlichtingsavonden te organiseren voor potentiële patiënten. -Kraamsuites te bouwen. -De website van de onderafdeling Obstetrie te verbeteren. -De mogelijkheid aan patiënten/gezinnen bieden om in het ziekenhuis zelf geboorteaangifte te doen. -Bewustwording te creëren onder het personeel over de kwaliteiten van de afdeling.
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Wind, mw. drs. C.M. stafmedewerker Obstetrie & Gynecologie |
Supervisor name: | Sijperda-Mulder, mw. I. Instituut voor Marketing en Managem |
Faculty: | Hanze University Groningen |
Institute: | Instituut voor Marketing & Management |
Keywords: | Communicatie, Marketing, Martkwerking, Verloskunde |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:55 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:55 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1593 |
Actions (login required)
View Item |