Bouwhuis, Melle (2010) Check-up: onderzoek met focus op de communicatie van de PV-UMCG. thesis, Other studies (UMCG).
Text
Scriptie_Melle_Bouwhuis.pdf Download (1MB) |
Abstract
Inleiding De personeelsverenging (PV) van het UMCG heeft 7000 leden. De PV houdt de leden via hun website en een informatiebulletin op de hoogte van (kortings)acties en activiteiten. Tot begin 2009 werd het informatiebulletin met de salarisstrook thuis ontvangen. De salarisstrook werd digitaal opvraagbaar, het informatiebulletin moest via een andere weg de leden bereiken en kwam digitaal beschikbaar. Leden moesten zich hierop abonneren via de website van de PV. Sinds de digitalisering van het informatiebulletin loopt de deelname aan PV-activiteiten terug. Het PV-feest bijvoorbeeld had beduidend minder deelnemers dan voorheen. Bij de subverenigingen ervaart men ook problemen met het een teruglopend aantal deelnemende leden. Tevens ziet men een vergrijzing bij de deelname aan PV-reizen. Inmiddels laat de PV een kwartaaluitgave van een infobulletin bij alle UMCG-ers thuis bezorgen. In eerste instantie was de vraag van het bestuur van de PV-UMCG, hoe zij zich kan profileren naar haar leden toe. Tijdens de periode van kwalitatief vooronderzoek werd de oorspronkelijk geformuleerde herzien: het bestuur van de PV-UMCG zoekt naar een voor haar passende manier om met haar leden te communiceren. Methode Kwalitatief vooronderzoek via oriënterende gesprekken met bestuursleden om goed zicht te krijgen op de problematiek en de aanpak. Tevens bezoek aan een PV van een vergelijkbaar ziekenhuis. Gevolgd door kwantitatief onderzoek met een enquête onder de leden om oorzaken te achterhalen. Een hoge respons halen binnen het UMCG is lastig. Om de respons te verhogen en daarmee de onderzoeksresultaten relevanter te maken, vonden verschillende acties plaats. Conclusies - Doel van de PV-UMCG is onduidelijk - Persoonlijk profijt niet alleen individueel, maar ook in groepsverband - Ondanks de inactieve houding van de leden werd wel betrokkenheid gemeten - Waardering informatiebulletin ondanks voorkeur voor digitale informatie - Leden merken probleem PV-UMCG ook op - Mate van interesse speelt een rol bij waardering communicatie PV-UMCG Aanbevelingen - Vaststellen van het doel van de personeelsvereniging en doelgroep bepalen - Formuleer de bijpassende visie - Huidige middelen adequater inzetten - Diversiteit in de middelen aanbrengen, aangepast op de op de mate van interesse - Inleven in de beoogde ontvanger - Denk aan het doel van het middel in combinatie met het doel van de PV-UMCG - Houd rekening met interpretatie - Communicatie is niet vanzelfsprekend. Blijf evalueren, bijstellen en er aandacht aan schenken - Communicatie is een proces wat binnen het hele bestuur aandacht moet krijgen
Item Type: | Thesis (Thesis) |
---|---|
Supervisor name: | Evers, L. |
Supervisor name: | Eisen, H. and Dekker, C.M. |
Faculty: | Hanze University Groningen |
Institute: | Instituut voor Communicatie & Media |
Keywords: | Personeelsvereniging, UMCG, Communicatie, vergelijkend onderzoek |
Date Deposited: | 25 Jun 2020 10:55 |
Last Modified: | 25 Jun 2020 10:55 |
URI: | https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1536 |
Actions (login required)
View Item |