Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

De rol van de opleiding tot professional in de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen

Molema, M. (Myrna) (2017) De rol van de opleiding tot professional in de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Molema_2017_samenwerking.pdf

Download (1MB)

Abstract

Inleiding Een goede samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen is van belang voor de kwaliteit van zorg en de tevredenheid van verpleegkundigen en artsen (Baggs & Ryan, 1990; Baggs, 2007; Zwarenstein, Goldman, & Reeves, 2009). Uit onderzoek blijkt dat een grote meerderheid van artsen en verpleegkundigen vindt dat de huidige samenwerking beter kan (Neggers, 2008). In dit onderzoek is onderzocht of de opleiding tot professional een rol speelt in de kwaliteit van de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen. Dit is gedaan aan de hand van twee theorieën, de definitie van de situatie (Thomas & Thomas, 1931), en de uit de systeemtheorie voortvloeiende jurisdictieclaims (Abbott, 1988). Methode Studenten uit het laatste jaar van de opleidingen verpleegkunde en geneeskunde zijn voor dit onderzoek benaderd om te kijken in hoeverre de manier waarop ze een situatie definiëren en strijden om zeggenschap (jurisdictieclaims), invloed heeft op de samenwerking. Er is bij dertien studenten een semigestructureerd diepte interview afgenomen. Het grootste deel van de studenten liep een eindstage op een beschouwende afdeling (niet-snijdend) van een ziekenhuis. De interviews zijn, op één gesprek na, allemaal face-to-face afgenomen. Na het afnemen van de interviews is gestructureerd gekeken naar de manier waarop beide groepen studenten de samenwerking ervaren, hoe zij een situatie definiëren en naar het al dan niet uiten van een jurisdictieclaim door beide groepen. Resultaten Over het algemeen ervaren studenten de samenwerking op de werkvloer als wisselend. Wisselend tussen verschillende afdelingen maar volgens studenten verpleegkunde ook wisselend per persoon. De definitie van de situatie verschilt tussen beide groepen studenten. De interviews brachten nauwelijks jurisdictiestrijd aan het licht. Bij overlap in jurisdictieclaims gaven sommige studenten aan juist aanvulling van elkaar te zien. Conclusie Aanvankelijk werd in dit onderzoek op basis van bestaande theorieën verondersteld dat een verschil in de definitie van de situatie tussen studenten verpleegkunde en studenten geneeskunde een negatief effect zou hebben op de kwaliteit van de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen. Dit moet echter worden genuanceerd. Wanneer een verschil bestaat in de definitie van de situatie zorgt dit voor verschil in het ervaren van taken en verantwoordelijkheden. Als de definitie van de situatie precies hetzelfde zou zijn voor studenten van beide professies zou de jurisdictieclaim ook op hetzelfde gebied liggen waardoor jurisdictiestrijd juist kan worden aangewakkerd. Hiernaast blijkt nog een uitkomst mogelijk. In tegenstelling tot de verwachting brachten de interviews nauwelijks jurisdictiestrijd aan het licht. Echter moet rekening worden gehouden met het belang dat geneeskunde studenten geven aan gewoonten op de werkvloer als taakverschuiving aan de orde is. Door verschil in het belang dat wordt gehecht aan gewoonten, wie doet ‘gewoonlijk’ welke taak, kan wrijving ontstaan wanneer taakverdeling verandert. De ontwikkeling tot een professional door middel van de manier waarop studenten de situatie leren definiëren en de manier waarop ze zich in elkaar kunnen verplaatsen, speelt een rol in de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen Het onderzoek heeft geleid tot verschillende aanbevelingen op het gebied van het formele curriculum in de opleidingen verpleegkunde en geneeskunde. Het blijkt dat studenten geneeskunde en studenten verpleegkunde het lastig vinden om zich in te leven in de situatie van de ander. Studenten ervaren moeite met het definiëren van de situatie vanuit het perspectief van de andere professie. Hierin zou een rol kunnen liggen voor de opleidingen om via het formeel curriculum aandacht te besteden aan andere professies. Ook bewustwording van het informele curriculum is volgens Witman (2010) belangrijk om veranderingen door te kunnen voeren. Tot slot worden suggesties gegeven voor vervolgonderzoek rondom de rol van de opleiding in de samenwerking tussen artsen en verpleegkundigen.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, Dr. J.
Supervisor name: Tol, Dr. D.G. van
Faculty: Behavioural and Social Sciences
Keywords: Verpleegkundigen, Artsen, Samenwerking, Zorgverleners, UMCG, opleiding, Juridische aspecten
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:54
Last Modified: 25 Jun 2020 10:54
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1515

Actions (login required)

View Item View Item