Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

De opleiding van SEH-artsen en competenties: is het huidige programma geschikt om alle vereiste competenties te verwerven?

Knol, Gerald (2007) De opleiding van SEH-artsen en competenties: is het huidige programma geschikt om alle vereiste competenties te verwerven? thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Knol2007vierkant.pdf

Download (5MB)

Abstract

Inleiding In maart 2006 is in een landelijk curriculum vastgelegd aan welke competenties SEH-artsen aan het eind van de opleiding moeten voldoen. De huidige opleiding tot SEH-arts in het UMCG, is nog niet gebaseerd op competenties. De opleider wil de opleiding gericht aanpassen. Daarom wil hij weten in hoeverre de opleiding nu al de kans biedt om de landelijk vereiste competenties te verwerven: hoe doeltreffend is de opleiding op dat punt? Er is antwoord gezocht op de volgende vragen: 1. Via welke methode kan de doeltreffendheid van de huidige opleiding tot SEH-arts met betrekking tot het verwerven van de vereiste competenties meten? 2. In welke mate is de huidige opleiding tot SEH-arts doeltreffend? 3. Welke mogelijkheden zijn er om de doeltreffendheid van de opleiding te vergroten? Methode Observaties, documentanalyse en interviews. Door middel van documentanalyse en observaties is een beeld verkregen van de opleiding en de noodzakelijke competenties. Er is een beoordelingsinstrument ontworpen dat bestaat uit documentonderzoek - alle beschikbare documentatie over de opleiding, de verschillende stages en cursussen - en interviews op basis van de algemene competenties van de medisch specialist. De vragenlijst voor de interviews bestaat uit 43 vragen die 70 van de 78 competenties dekken. Met dit instrument is een pilotstudy gedaan waarbij interviews zijn gehouden met 8 SEH-artsen die hun opleiding hebben afgerond en werkzaam zijn als SEH-arts en met 6 SEH-artsen die nog in opleiding zijn. Resultaten Ongeveer tweederde van de vereiste competenties komt in de opleiding aan de orde. Het merendeel van de competenties op het gebied van ‘medisch handelen’ komt aan bod. Met name in de competentiegebieden ‘communicatie’, ‘samenwerking’ en ‘organisatie’ kunnen een groter aantal competenties nog niet verworven worden tijdens de opleiding tot SEH-arts in het UMCG. Conclusie en beschouwing De ontwikkelde methode bleek geschikt om vast te stellen dat de huidige opleiding voor ongeveer tweederde van de vereiste competenties doeltreffend is. In veel opleidingsdocumenten zijn de leerdoelen nog niet weergegeven in competenties, wat het lastig maakt om de doeltreffendheid precies te bepalen. Bovendien kan het gedrag waaruit het beheersen van competenties moet blijken, explicieter beschreven worden. Ondanks de kanttekeningen leidt de pilot study tot adviezen voor het vergroten van de doeltreffendheid van de opleiding tot SEH-arts in het UMCG, instrumenten om de doeltreffendheid objectiever mee te meten en suggesties voor vervolgonderzoek.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr J. and coördinator Wenckebach Ontwikkelplatform
Supervisor name: Offenbeek, Dr. M.A.G. van faculteit Bedrijfskunde
Faculty: Economics and Business
Keywords: Spoedeisende hulp, SEH-Arts-opleiding, Competentiegericht onderwjs
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:54
Last Modified: 25 Jun 2020 10:54
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1481

Actions (login required)

View Item View Item