Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Technisch Voorraadbeheer

Boon, L. (Lauri) (2017) Technisch Voorraadbeheer. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
2017_Boon_Lauri_openbaar.pdf

Download (1MB)

Abstract

Dit onderzoeksrapport is geschreven in opdracht van de manager van de cluster technisch beheer (verder: de cluster), organisatieonderdeel van de afdeling Bouw & Facilitair van het Universitair Medisch Centrum Groningen. De cluster is verantwoordelijk voor monitoring en onderhoud aan het terrein, de gebouwen, de installaties en de voorzieningen van het UMCG en heeft dit volledig in eigen beheer. Dit onderhoud betreft preventief- (proactief: groot onderhoud) en correctief onderhoud (reactief: storing of defect). Dit onderzoek focust zich voornamelijk op het correctief onderhoud waarbij een storing of defect door een medewerker uit het ziekenhuis of een automatisch meetsysteem wordt gedetecteerd, uit literatuuronderzoek is namelijk gebleken dat het inspelen op de onvoorspelbare vraag één van de redenen is om voorraad op te slaan en hiervan is geen sprake bij preventief/proactief onderhoud. Voor het verrichten van correctief onderhoud hebben de uitvoerend medewerkers materialen (gereedschap, onderdelen, goederen) nodig die op voorraad liggen of besteld moeten worden. Doelstelling van dit onderzoek is het verrichten van een casestudie in de periode van 13-02-17 tot 06-06-17 zodat een adviesrapport kan worden opgeleverd aan de manager van de cluster technisch beheer over de wijze waarop de voorraad van de cluster technisch beheer efficiënt kan worden beheerd, zodat een inzichtelijk, beheers- en bestuurbaar proces van voorraadbeheer gerealiseerd kan worden. Hiervoor is de volgende centrale vraag geformuleerd: ‘’Op welke wijze kan de cluster technisch beheer de voorraad zo efficiënt mogelijk beheren?’’. Het begrip voorraadbeheer heeft betrekking op de bestelde of te bestellen materialen (invoerfase), de voorraad in opslag (doorvoerfase) en het uitgaand materiaal (uitvoerfase). Om een antwoord te geven op de centrale vraag is een casestudie verricht waarbij diepgaand onderzoek is gedaan naar één case en integraal inzicht is verkregen in de processen die het voorraadbeheer van de cluster raken. Hiervoor is veldonderzoek gedaan, documentatiestudie verricht en zijn interviews afgenomen met experts op het gebied van logistiek en medewerkers van de cluster. Op basis van de resultaten van deze casestudie kan worden geconcludeerd dat een efficiënte wijze van voorraadbeheer voor de cluster gerealiseerd kan worden als het technisch materiaal dat gestandaardiseerd kan worden, daadwerkelijk gestandaardiseerd wordt zodat gericht voorraad wordt aangelegd. De voorraad moet fysiek en administratief worden beheerd zodat het proces van voorraadbeheer beter beheersbaar en bestuurbaar is en de fysieke voorraad en in- en uitgaande goederenstromen te allen tijde inzichtelijk zijn. Een gesloten magazijn is het meest geschikt, uit interviews en literatuuronderzoek blijkt namelijk dat een magazijn vaak fysiek en administratief gesloten is bij bedrijven die waardevolle voorraad hebben liggen of als er veel kennis nodig is van de goederen die in opslag liggen, dit heeft betrekking op een deel van de voorraad van de cluster. Verder is uit interviews en documentatiestudie gebleken dat het van belang is om te streven naar een eenvoudig bestelproces door bestellingen te centraliseren, het leveranciersaantal te reduceren en goede afspraken te maken met de (kern)leveranciers. Op basis van de resultaten van het onderzoek wordt aanbevolen om een standaardisatiebeleid van technische materialen te realiseren, te streven naar een eenvoudig bestelproces, goede afspraken te maken met de (kern)leveranciers, het beheer van de voorraad te organiseren en de versnippering van magazijnen tegen te gaan. De aanbevelingen zijn uitgewerkt in een implementatievoorstel, waarin ook een kosten- en baten indicatie is opgenomen. Voortschrijdend inzicht heeft doen besluiten om te adviseren om een vervolgonderzoek te doen naar de wijze waarop de cluster de voorraad zo efficiënt mogelijk kan beheren, zodanig dat de klant optimaal wordt bediend en zorg- en onderzoeksprocessen hier geen hinder van ondervinden. Hierbij zou de focus liggen op de mate waarin de dienstverlening van de cluster aansluit op de verwachting van de klant, de melder, en de mate waarin goede afspraken met leveranciers hieraan kunnen bijdragen.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Hillebrand, mw. M.G.A.
Supervisor name: Daatselaar, R.
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Instituut voor Facility Management
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:54
Last Modified: 25 Jun 2020 10:54
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1446

Actions (login required)

View Item View Item