Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

De inzet van digitale middelen binnen het Wenckebach Instituut

Barens, Jan (2009) De inzet van digitale middelen binnen het Wenckebach Instituut. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Barens_2009_binnenwerk.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Inleiding Binnen het Wenckebach Instituut werden een aantal obstakels geconstateerd bij de inzet van nieuwe digitale middelen. De centrale vraag die ontstond was: “Waar moet het Wenckebach Instituut de komende jaren op gaan inzetten met betrekking tot digitale middelen?” Het onderzoek moest beslissingen funderen over de inzet van nieuwe digitale middelen in onderwijs, georganiseerd door het Wenckebach Instituut. Dit geldt voor zowel de lange- als de korte termijn. Het onderzoek moet bijdragen aan hoe het Wenckebach Instituut in de toekomst haar klanten ondersteunt met digitale middelen binnen het leerproces. Ten slotte moet het onderzoek zorgen voor een solide basis voor de toekomst, waardoor men fouten kan vermijden m.b.t. het instappen in nieuwe projecten. Methode Kwalitatief onderzoek via semi-gestructureerde interviews binnen het Wenckebach Instituut en het UMCG. De geïnterviewden waren zowel snijdend medisch specialisten (n=8) als verschillende medewerkers en managers (n=10) binnen het Wenckebach Instituut. Benchmarking tussen het Wenckebach Instituut en externe partijen, om de stand van zaken te inventariseren rond vaardigheidsonderwijs. Resultaten Belangrijke resultaten uit interviews met medisch specialisten waren dat ze geen baat hebben bij het huidige aanbod van het Skills Center, omdat ze te weinig kennis hebben van de beschikbare middelen en dat de bruikbaarheid voor deze doelgroep onduidelijk is. Er zijn wel veel mogelijkheden om het Skills Center te optimaliseren voor cursussen van AIOS. Duidelijk werd dat men de huidige beschikbare middelen beperkt inzet en men ze beter kan benutten. Bovendien vinden de medewerkers van het Wenckebach Instituut het onduidelijk wat er precies beschikbaar is qua digitale middelen ter ondersteuning van onderwijs. Rond digitale middelen blijkt geen heldere visie aanwezig te zijn. Er liggen veel nieuwe ideeën op de plank om te ontwikkelen, terwijl men de huidige concepten nog niet goed heeft uitwerkt of benut. Uit de benchmarking kwam naar voren dat het Wenckebach Instituut voorloopt bij toetsing van vaardigheden, gelijk loopt met het voorbereiden op vaardigheden en achter loopt met kennisverwerving en just-in-time informatie. Er is een overzicht van trends ontwikkeld voor de inzet van digitale middelen in de toekomst. Conclusie Het Wenckebach Instituut moet nog vele obstakels overwinnen bij de inzet van digitale middelen. Het ontbreekt niet aan de mogelijkheden, maar voornamelijk aan een heldere structuur. Het onderzoek geeft een duidelijk beeld van hoe het Wenckebach Instituut intern er voor staat bij haar doelgroep en in vergelijking met de buitenwereld. Hiermee kan het Wenckebach Instituut zich met een heldere visie op digitale middelen de komende jaren sterk verbeteren. De inhoud van deze scriptie is vertrouwelijk. Wilt u de volledige scriptie inzien, dan kunt u een verzoek mailen aan: afstuderen@wenckebach.umcg.nl

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Goris, drs. J.
Supervisor name: Meutgeert, M. and Ottelé, H.
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Instituut voor Communicatie & Media
Keywords: Digitale middelen, Wenckebachinstituut, trends, doelgroepanalyse, advies
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:53
Last Modified: 25 Jun 2020 10:53
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1416

Actions (login required)

View Item View Item