Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Organisatiecompetenties van arts-assistenten in opleiding tot medisch specialist : Van informeel naar formeel leren

Booij, Marije (2008) Organisatiecompetenties van arts-assistenten in opleiding tot medisch specialist : Van informeel naar formeel leren. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Booijvierkant.pdf

Download (1MB)

Abstract

Inleiding In de medische wereld zijn veel verandering gaande. De medisch specialist voert onder andere steeds meer management- en organisatietaken uit. Ook veranderen landelijk de medische vervolgopleidingen. Die worden competentiegericht en één van de competenties die artsen in opleiding tot specialist (aios) moeten ontwikkelen is de competentie organisatie. Voor de opleiding chirurgie in het UMCG is de vraag hoe opleiders en supervisoren aios beter kunnen faciliteren bij het verwerven van deze organisatiecompetenties. Methode Literatuuronderzoek, praktijkobservaties van aios en aansluitend interviews met opleiders, supervisoren en aios. Resultaten Uit het onderzoek blijkt dat aios dagelijks verschillende organisatiecompetenties gebruiken. Deze zijn erg belangrijk in hun werk door de grote mate van onvoorspelbaarheid daarin. Er is geen formeel onderwijsprogramma rond organisatiecompetenties en ook op de werkvloer bestaat niet veel expliciete aandacht voor deze competenties. De aios leren met vallen en opstaan wat uiteindelijk effectief is. Aan het einde van de zesjarige opleiding hebben de meeste aios de organisatiecompetenties in voldoende mate ontwikkeld. Conclusies De aios gebruiken organisatiecompetenties veel in hun werkzaamheden, maar er is geen formeel onderwijs. De afdeling Chirurgie in het UMCG kan aios faciliteren bij het ontwikkelen van organisatiecompetenties door ze in het begin van de opleiding een time- en zelfmanagementcursus aan te bieden. Voor de effectiviteit van de cursus is het belangrijk dat de kennis gegeneraliseerd wordt naar de praktijk. Dit is mogelijk door de aios in de praktijk te beoordelen op hun performance op organisatiecompetenties. Aanbeveling: neem de organisatiecompetenties op in de Klinische PraktijkBeoordeling (KPB) die momenteel al plaats vindt op de afdelingen.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Meininger, Drs. A.K. Wenckebachinstituut
Supervisor name: Polen, Drs. J. van Faculteit Economie & Bedrijfskunde Rijksu
Faculty: Economics and Business
Keywords: Geneeskunde, Assistenten in Opleiding (AIOS), Competenties
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:53
Last Modified: 25 Jun 2020 10:53
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1381

Actions (login required)

View Item View Item