Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Nu ben ik aan het woord! Ervaringen met school en leren van leerlingen met een chronische of langdurige ziekte

Timmer, Jellina (2010) Nu ben ik aan het woord! Ervaringen met school en leren van leerlingen met een chronische of langdurige ziekte. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Timmer2010Nubenikaanhetwoord.pdf

Download (826kB)

Abstract

Inleiding De educatieve voorziening (EV) van het UMCG hecht veel waarde aan continuïteit van het onderwijs als een leerling chronisch of langdurig ziek wordt. De EV wil weten of leerlingen zelf dit belang ook ervaren en welke rol motivatie hierbij speelt. Het doel van dit onderzoek is het ontwikkelen van een model dat vanuit het perspectief van de leerling de aspecten beschrijft die effect hebben op hun ervaringen met een chronische of langdurige ziekte op school en leren. Er zijn drie onderzoeksvragen waarvan de eerste twee betrekking hebben op bestaande literatuur op het gebied van chronische of langdurige ziekte in combinatie met school en motivatie. De derde vraag richt zich op de ervaringen van chronisch of langdurig zieke leerlingen op de basis- en middelbare school. Methode Literatuurstudie en kwalitatief onderzoek. Op basis van de literatuurstudie zijn vragen geformuleerd voor interviews. Voor de interviews zijn leerlingen in de leeftijd van 8 t/m 15 jaar die in aanraking zijn gekomen met de EV benaderd. Er zijn 15 semi-gestructureerde interviews afgenomen die zijn opgenomen, getranscribeerd en geanalyseerd. De analyse werd ondersteund door ATLAS.ti. Resultaten De leerlingen vertellen in de interviews goed contact te hebben met klasgenoten. Hierbij geven de leerlingen aan het prettig te vinden dat leerkrachten en klasgenoten op de hoogte zijn van hun ziekte, want op deze manier kan er beter rekening gehouden worden met beperkingen die zij kunnen ervaren. Echter vertellen leerlingen ook dat wanneer deze hulp van klasgenoten volgens hen overdreven of overbodig is, dat deze als vervelend wordt ervaren. Mogelijk houdt dit verband met de behoefte die een aantal leerlingen noemen om “normaal” te zijn. Eén leerling blijkt echter afwijkende antwoorden gegeven te hebben. Deze leerling heeft ervaren dat hij vervelende reacties kreeg op zijn ziekte. Een aantal leerlingen vertelt ook minder behoefte te hebben aan school wanneer zij last hebben van pijn of vermoeidheid. Conclusie Het zelfrapportageonderzoek van Noll, Gartstein, Vannatta, Correll, Bukowski en Davies (1999) komt het meest overeen met de resultaten van de afgenomen interviews. Daarmee zou dit onderzoek ondersteunend kwalitatief bewijs kunnen vormen voor het alternatieve inzicht dat leerlingen met een chronische ziekte zich sociaal juist goed lijken te handhaven binnen de groep van medeleerlingen. In vergelijking met de interviews en de literatuur blijkt dat motivatie niet anders hoeft te zijn bij leerlingen met een chronische ziekte, hoogstens door vermoeidheid of andere psychologische staten. Volgens Ladd, et al. (2006) spelen klasgenoten een unieke en kritieke rol in de reactie van leerlingen op school. Dit onderzoek lijkt dit veronderstelde te bevestigen door de belangrijke rol die leerlingen toewijzen aan hun klasgenoten.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, Dr. J. arts-onderwijskundige
Supervisor name: Oenema-Mostert Dr. C.E. Orthopedagiek, RUG. and Thoutenhoofd, Dr E. Onderwijskunde
Faculty: Behavioural and Social Sciences
Keywords: Kinderen, Chronische aandoeningen, Thuisschool
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:40
Last Modified: 25 Jun 2020 10:40
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/136

Actions (login required)

View Item View Item