Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Matige Prematuren en het 'van Wiechenschema'

Maanen, D.M. van (Dian Marit) (2015) Matige Prematuren en het 'van Wiechenschema'. thesis, Medicine.

[img] Text
MaanenvanDM.pdf
Restricted to Registered users only

Download (1MB)

Abstract

Achtergrond: Prematuriteit is een belangrijke risicofactor voor ontwikkelingsproblemen. Binnen de totale groep prematuren is het grootste gedeelte (70-85%) matig prematuur (gestational age, GA 32-35+6 weken, MP). MP hebben op de leeftijd van 4 jaar twee keer zo vaak problemen met de fijne motoriek, communicatie en sociaal functioneren als à term geboren kinderen (AT). Dit leidt voor MP tot het vaker terecht komen op het speciale onderwijs en meer doubleren. Gerichte vroegtijdige ontwikkelingscontrole om op tijd problemen op te sporen en zo nodig vroege interventie aan te kunnen bieden, zouden deze problemen mogelijk (deels) kunnen voorkomen. In Nederland wordt de ontwikkeling van alle kinderen gevolgd met het ‘Van Wiechenschema’ (VWS), welke gebaseerd is op de ontwikkeling van gezonde AT. Van vroege prematuren (GA <32 weken, VP) is bekend, dat ze de eerste jaren gemiddeld hun ontwikkelingsmijlpalen later bereiken dan AT, dit komt door de relatief onrijpe hersenen bij de geboorte. Een deel van deze ontwikkelingsachterstand van VP wordt spontaan ingehaald tussen de 0 en 4 jaar. Daarom wordt bij de beoordeling van de ontwikkeling van VP gedurende de eerste jaren internationaal “gecorrigeerd voor vroeggeboorte”, waarbij het aantal weken vroeggeboorte wordt afgetrokken van de kalenderleeftijd. Hierdoor kun je beter de ontwikkeling van VP vergelijken met die van AT binnen hetzelfde ontwikkelingsinstrument. Bij MP wordt aangenomen, dat zij bij de geboorte minder achterstand hebben dan VP en dat zij deze achterstand ook sneller inhalen. Echter ontbreekt hier nog gericht onderzoek naar. Doel: Analyseren of MP in het 1ste- en in het 2e levensjaar vaker achterlopen dan AT op de mijlpalen binnen het VWS èn wat het effect van corrigeren voor vroeggeboorte is bij MP. Methode: Er is gebruik gemaakt van VWS data van meetmoment 6 en 15 maanden vanuit het prospectieve cohort ‘Pinkeltje’. Bij 430 MP en 256 AT werd gekeken of MP later de fijne motoriek en sociaal gedrag mijlpalen bereikten dan AT, dit in een zowel strikt dichotoom als in een uitgebreider categorisch model. Verder werd er bij 314 MP en 201 AT gekeken naar de mijlpaal ‘teruglachen’ en voor 691 MP en 426 AT naar de mijlpaal ‘loslopen’. Gekeken werd of MP deze twee mijlpalen later behaalden dan AT en wat hierbij het effect was van corrigeren voor zwangerschapsduur. Verschillen werden getoetst met de chi2- en de Mann-Whitney U-test. Resultaten: Beide fijne motoriek mijlpalen op meetmoment 6 maanden werden vaker niet op tijd bereikt door de MP ten opzichte van de AT (respectievelijk p<0,001en p=0,001). MP lachten later terug (mediaan 8 weken versus 5,5 weken, p<0,001)), waarbij volledige correctie voor de vroeggeboorte leidde tot een significante over-correctie (mediaan 3 weken versus 5,5 weken, p<0,001) Ook het loslopen werd significant later bereikt door MP (mediaan 65,2 weken versus 60,9 weken, p<0,001).Bij losplopen leidde volledige correctie tot een statistisch niet significante over-correctie (med. 58,2 weken versus 60,9 weken p=0,479). Conclusie: Matig prematuren behalen in het eerste levensjaar ontwikkelingsmijlpalen vaker later dan à term geboren kinderen. Deze achterstand is na 1 jaar nog niet op alle domeinen ingehaald. Het effect van corrigeren voor vroeggeboorte verschilt per mijlpaal. Volledig corrigeren voor zwangerschapsduur leidt bij matig prematuren tot onterechte over-correctie. Verder onderzoek resulterend in een aangepast VWS voor matig prematuren zou het adequaat vervolgen van de ontwikkeling van deze groep kunnen verbeteren. Gebaseerd op data van de ‘Pinkeltje-studie’

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Facultair begeleider: and Kerstjens, Mw. dr. J.M. and Vergert, Mw. drs. E.M.J. ten
Faculty: Medical Sciences
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:52
Last Modified: 25 Jun 2020 10:52
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1287

Actions (login required)

View Item View Item