Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Samen werken, samen leren? Een kwalitatief onderzoek naar interdisciplinair leren binnen het medisch onderwijs

Hofman, M (Marleen) (2013) Samen werken, samen leren? Een kwalitatief onderzoek naar interdisciplinair leren binnen het medisch onderwijs. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Hofman_2013.pdf

Download (446kB)

Abstract

Samenvatting Het ziekenhuis is de plaats waar medische studenten hun vak leren beoefenen, en waar zij kennis en vaardigheden opdoen, vormen en ontwikkelen. Studenten krijgen dagelijks te maken met verschillende beroepsgroepen, variërend van artsen en verpleegkundigen tot diëtisten en fysiotherapeuten. De multidisciplinaire aard van de werkzaamheden in een ziekenhuis biedt studenten de mogelijkheid om te leren van mensen uit verschillende disciplines. We hebben echter weinig zicht op de inter-professionele interacties die plaatsvinden op de medische werkvloer en hoeveel studenten hiervan leren. Doelstelling: Het doel van het onderzoek was een indruk te vormen van de huidige medische onderwijspraktijk en de manier waarop studenten leren, met speciale aandacht voor informeel interdisciplinair leren. We onderzochten hoe studenten leren, door ons te richten op de vragen wat studenten leren tijdens hun opleiding in het ziekenhuis en van wie zij leren. Daarbij hebben we mogelijke verklaringen voor onze bevindingen verkend door ons te focussen op de vraag waarom studenten op deze manier leren. Onderzoeksmethode: Het onderzoek had een kwalitatieve opzet, waarbij werd gewerkt volgens de principes van de grounded theory. Er is een elftal interviews gehouden van gemiddeld 40 minuten met HBO studenten verpleegkunde, geneeskunde-studenten, arts-assistenten in opleiding en niet in opleiding, verpleegkundigen met de taak van opleider en chirurgen met de rol van supervisor. De interviews zijn opgenomen, uitgetypt en geanalyseerd met ATLAS.ti. Het onderzoek volgde een iteratief proces, waarbij fasen van dataverzameling en –analyse elkaar afwisselden totdat er sprake was van saturatie. Conclusie: De analyses wezen uit dat het voor zowel verpleegkundigen als artsen in opleiding belangrijk is om vakinhoudelijke kennis op te doen. Voor studenten verpleegkunde werd in dit verband vooral gesproken over het leren van verpleegtechnische handelingen en communicatieve vaardigheden. Deze leren zij veelal van andere verpleegkundigen. Op het gebied van medische kennis blijken ook chirurgen bij te dragen aan het leerproces van verpleegkundestudenten, vaak op initiatief van de studenten. Voor artsen in opleiding ligt dit anders; zij lijken vakinhoudelijke kennis alleen op te doen van andere artsen. De zachte vaardigheden in het omgaan met de patiënt leren zij wel van verpleegkundigen. Deze lijken zij zich onbewust op te doen door het observeren van verpleegkundigen in het dagelijkse werk. Daarbij geven de arts-assistenten aan ook kleine technische handelingen als het aansluiten van een pomp te leren van verpleegkundigen. Relatief tot de mate waarin er van de eigen beroepsgroep wordt geleerd, vindt er weinig interdisciplinair leren plaats op de medische werkvloer.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J. and Dijkstra, drs. I.
Supervisor name: Maslowski, dr. R.
Faculty: Behavioural and Social Sciences
Keywords: Informeel leren, Interdisciplinair leren, Medisch Onderwijs, Ziekenhuis, Leren op de werkplek
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:39
Last Modified: 25 Jun 2020 10:39
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/123

Actions (login required)

View Item View Item