Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Invloeden op de tevredenheid van AIOS : Onderzoek naar de dimensies en de factoren die de tevredenheid van artsen in opleiding tot specialist beïnvloeden

Everts, Meriek (2006) Invloeden op de tevredenheid van AIOS : Onderzoek naar de dimensies en de factoren die de tevredenheid van artsen in opleiding tot specialist beïnvloeden. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
scriptie_Meriek_Everts.pdf

Download (339kB)

Abstract

Inleiding Naar aanleiding van de herziening van de medische vervolgopleidingen is door opleiders de behoefte geuit aan een “quick scan” van vervolgopleidingen. Een onderdeel van de “quick scan” is het meten van de tevredenheid van AIOS. Om dat regelmatig te kunnen doen dient een concreet instrument te worden ontworpen. Het Wenckebach Instituut dat advies verleent en begeleidt bij innovatie van opleidingen en overige leer- en ontwikkeltrajecten heeft dit verzoek opgepakt en daarmee wordt een eerste stap in het ontwerp van een meetinstrument gezet. het doel van dit onderzoek is om een model te ontwerpen voor het Wenckebach Instituut dat als basis kan dienen voor een instrument waarmee de tevredenheid van artsen in opleiding binnen verschillende specialisaties kan worden gemeten. Naar aanleiding daarvan zijn twee vraagstellingen geformuleerd: 1. Op welke wijze kan tevredenheid worden geconceptualiseerd, indien wordt gekeken naar de vervolgopleidingen tot medisch specialist en welke dimensies bepalen deze tevredenheid? 2. Welke dimensies bepalen de tevredenheid van Artsen in Opleiding tot Specialist (AIOS) met betrekking tot hun opleiding, welke factoren behoren tot deze dimensies en op welke manier kan deze informatie worden weergegeven in een model? Methode Voor dit onderzoek is tevredenheid omschreven als een evaluatief proces waarbij de verwachtingen worden vergeleken met de ervaringen (Bloemer, 1993). Verondersteld wordt dat AIOS een bepaalde verwachting hebben over verschillende dimensies van de vervolgopleiding. Door deze verwachtingen te vergelijken met de ervaringen die AIOS hebben met de verschillende dimensies kan de waargenomen tevredenheid of ontevredenheid worden gemeten. Verwachtingen ontstaan door een viertal factoren, eerdere ervaringen, persoonlijke eigenschappen, persoonlijke behoeften en mond tot mond reclame. In de literatuur zijn diverse meetinstrumenten gevonden voor het meten van opleidingstevredenheid. Er bestaat geen instrument dat specifiek gericht is op het meten van de tevredenheid van AIOS. Op basis van een aantal bruikbaarheidscriteria een selectie gemaakt van meetinstrumenten die veelvuldig worden gebruikt in de literatuur. De instrumenten die zijn onderzocht zijn ServQual, Critical Incident Technique, College Student Satisfaction Questionnaire, Student Satisfaction Inventory en de PHEEM. Geen enkel meetinstrument voldoet aan alle bruikbaarheidscriteria. Om aan alle bruikbaarheidscriteria te voldoen zijn dimensies van de CSSQ, de SSI en de PHEEM samengevoegd. Deze dimensies zijn als leidraad gebruikt voor het empirische gedeelte van dit onderzoek. Daarbij zijn AIOS Kindergeneeskunde geïnterviewd en is gekeken in hoeverre de gevonden dimensies overeenkomen met de praktijk. Bij de dimensies zijn concrete voorbeelden uit de praktijk (factoren) gezocht. Resultaten De figuur geeft een model voor de tevredenheid van aios met hun opleiding. In de tabel vindt u een overzicht van dimensies en factoren voor de tevredenheid van AIOS over hun vervolgopleiding. Conclusies De definitie van tevredenheid uit de literatuur blijkt bruikbaar te zijn voor de tevredenheid van AIOS over hun vervolgopleiding; tevens komen de dimensies die worden gebruikt in de theorie overeen met de empirie. Er zijn in het onderzoek geen dimensies toegevoegd aan de in de literatuur gevonden dimensies. In de literatuur bestaat geen theoretisch kader voor het meten van tevredenheid van AIOS over hun vervolgopleiding. Dit onderzoek voorziet daarin. Er wordt duidelijk gemaakt wat wordt verstaan onder tevredenheid van AIOS, welke dimensies en factoren van invloed zijn op deze tevredenheid en hoe aan deze dimensies en factoren is gekomen. Naar aanleiding van dit onderzoek kan worden verondersteld dat de PHEEM vragenlijst goed bruikbaar is als start voor het ontwerp van een meetinstrument voor de tevredenheid van AIOS over hun vervolgopleiding. De dimensies van de PHEEM overlappen grotendeels de dimensies die naar voren zijn gekomen in dit onderzoek.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Pols, dr. J.
Supervisor name: Achterkamp, dr. ir. M.C. and Broekhuis, dr. M.
Faculty: Economics and Business
Keywords: Tevredenheid, AIOS, Vervolgopleidingen, Medisch Onderwijs, Meetinstrumenten
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:50
Last Modified: 25 Jun 2020 10:50
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1083

Actions (login required)

View Item View Item