Javascript must be enabled for the correct page display
Faculty of Medical Sciences

Informatiebehoefte van pubers tijdens een diagnostischt traject, waarin een vermoeden van kanker wordt onderzocht

Smidt, P. (Paulien) (2013) Informatiebehoefte van pubers tijdens een diagnostischt traject, waarin een vermoeden van kanker wordt onderzocht. thesis, Other studies (UMCG).

[img] Text
Smidt_2013.pdf

Download (649kB)

Abstract

Inleiding Het Universitair Medisch Centrum in Groningen (UMCG) wil iedere patiënt zo goed mogelijk voorlichten over de onderzoeken en eventuele behandelingen die hij of zij krijgt in het ziekenhuis. Uit eerder onderzoek blijken twaalf- tot achttienjarigen een speciale doelgroep met eigen behoeften en wensen rondom het verkrijgen van informatie te zijn. Pubers die mogelijk kanker hebben dienen duidelijk en begrijpelijk geïnformeerd te worden door het ziekenhuis. De vraag is op welke wijze dit het beste gedaan kan worden. Methode Het UMCG wil pubers die mogelijk kanker hebben voorzien van begrijpelijk en duidelijke informatie over het diagnostisch traject, passend bij hun belevingswereld en wensen. Om de wensen en behoeften van de pubers te achterhalen was het noodzakelijk om aan pubers zelf te vragen wat zij willen en wat voor hen het ideaalbeeld is bij het verkrijgen van informatie van het UMCG. Om hierachter te komen zijn er diepte-interviews gehouden met pubers die kanker hebben. Gezonde pubers hebben ook geparticipeerd in dit onderzoek door deel te nemen aan een focusgroepsdiscussie. De pubers hebben hun mening laten horen en aangegeven wat zij verwachten van het ziekenhuis en hoe zij het liefst geïnformeerd zouden worden over het diagnostisch traject waarin het vermoeden van kanker wordt onderzocht. Resultaten Het blijkt dat pubers een grote behoefte hebben aan persoonlijke gesprekken met een zorgverlener. De zorgverlener wordt gezien als de betrouwbaarste informatiebron. Dit blijkt uit de literatuur en uit de interviews en fosucgroepdiscussies. Sommige pubers willen aanvullende informatie over het diagnostische traject naast de informatie van een zorgverlener. Of een puber al dan niet aanvullende informatie wil ontvangen hangt af van de eigen copingstijl. Er bestaan twee soorten: ‘monitoring’ en ‘blunting’. Bij de monitoringstijl willen pubers juist zoveel mogelijk gedetailleerde informatie ontvangen. Bij blunting is er geen behoefte aan extra informatie. Wanneer de pubers wel extra informatie willen zouden ze dit zowel schriftelijk als via de ziekenhuiswebsite willen ontvangen. Het is dan aan henzelf van welk medium ze gebruik willen maken. Aanbevelingen De aanbevelingen van dit onderzoek zijn het ontwikkelen van zowel een schriftelijk- als een digitaal product. Een schriftelijke versie zou kunnen bestaan uit een folder met daarin alle mogelijke onderzoeken uit het diagnostisch traject, uitleg over het doel, de inhoud, de duur en overige praktische zaken die een rol spelen tijdens de onderzoeken. Op de ziekenhuiswebsite kan hetzelfde komen te staan. Ter ondersteuning van de tekst kunnen filmpjes en foto’s met aanvullende informatie geplaatst worden. Belangrijk is dat alle informatie die gegeven wordt eerlijk is. Pubers willen bijvoorbeeld weten wanneer een onderzoek pijn doet. Op die manier kunnen ze zich goed voorbereiden op de onderzoeken. Tot slot blijkt uit de focusgroepsdiscussies met gezonde pubers dat contact met lotgenoten kan leiden tot een duidelijker beeld van hun ziekte. Echter komt uit de diepte-interviews met zieke pubers naar voren dat ze weinig contact willen met lotgenoten. Het UMCG kan dit contact met lotgenoten wel initiëren voor de pubers die dit willen. Gezonde en zieke pubers vinden het beiden zeer belangrijk dat contact met lotgenoten face- to- face plaatsvindt.

Item Type: Thesis (Thesis)
Supervisor name: Greydanus, mw. M.
Supervisor name: Brinkman, J.
Faculty: Hanze University Groningen
Institute: Academie voor Sociale Studies
Keywords: Diagnostisch traject, Pubers, Adolescenten, Kanker, Communicatie
Date Deposited: 25 Jun 2020 10:49
Last Modified: 25 Jun 2020 10:49
URI: https://umcg.studenttheses.ub.rug.nl/id/eprint/1051

Actions (login required)

View Item View Item